”Vi tar detta initiativ för att vi är djupt bekymrade över banans undermåliga funktion och bristande kapacitet”, skriver företrädarna i brevet. Efter ett två månader långt stopp efter en urspårning i mitten av december hann trafiken inte mer än släppas på innan en ny urspårning skedde i lördags kväll, inte långt från tidigare olycksplats. Hur långvarigt stopp det blir den här gången finns ännu ingen prognos för.
Mot bakgrund av olyckorna som skett och banans dåliga skick kräver brevskrivarna att Sveriges och Norges regeringar tillsammans agerar och tillsäkrar en utbyggnad till dubbelspår på banan. Malmbanan används inte bara för omfattande järnmalmstransporter utan fraktar även fisk, mineraler, dagligvaror och post. Utöver tillkommer insatsvaror till industrin, persontrafik och en ökande besöksnäring. Det finns inga alternativa transportvägar för det tunga godset och om övrig trafik flyttas från järnväg skulle detta leda till ökade utsläpp, slitage och trängsel på vägnätet.
”Alla störningar på banan påverkar därför både våra företag och våra kunder och hotar på längre sikt både grundläggande samhällsfunktioner, råvaruförsörjningen och militär mobilitet, inte bara för vår region utan långt vidare. Det går inte längre att planera för enskilda insatser utan ett helhetsgrepp måste tas med insatser för dubbelspår och mötesspår längs banan på både den norska och svenska sidan”, skriver de.
Det är ännu inte möjligt att beräkna den fulla kostnaden för det långvariga stoppet på banan efter urspårningen den 17:e december förra året, men enligt skrivelsen uppgår summan till mångmiljardbelopp.