maskinentreprenoren logo

Teknik

Fjärrsupporten håller vägen snöfri

Det är mörkt. Det är bråttom. Det är ensamt. Snöröjning och halkbekämpning är tuffa jobb och utrustningen får inte krångla. Om så händer ska hjälp finns bara ett telefonsamtal bort.

writer image
Sofia Barreng

Lästid:  0 min

article
article – Fjärrsupport är framtiden, menar Mikael Modin på Mählers och avslöjar att företaget har fler produkter med fjärrstyrning under utveckling. Foto: Sten Strömgren

När vintern närmar sig börjar Mikael Modin på Mählers i Rossön att tänka mer och mer på väder. Han vet att när vinterväglaget är på plats runt om i Sverige så är det dags för honom att vara redo. Det är han som sitter i andra änden av telefonlinjen när någon ringer för att få hjälp. 

– Vägarna ska vara plogade, farbara och säkra. Det kan ju vara en trafikfara om snöröjningen inte är gjord som den ska, konstaterar han.

Mikael Modin jobbar med teknisk support hos plogtillverkaren Mählers, eller AB Mähler & Söner som det 128 år gamla företaget formellt heter. Hans uppgift är att stötta påbyggare och slutkunder med alla tekniska spörsmål som kan dyka upp, speciellt kring systemet som styr hydrauliken. Det är alltså inte bara under den kalla årstiden som hans telefon går varm. 

– Jag är uppkopplad och hjälper till med näst intill alla bilar som byggs. Visst är det flera påbyggare som klarar av jobbet helt själva, men vi vill gärna vara med och se till att allt är rätt kopplat. Eftersom jag kan koppla upp mig på styrsystemet från mitt kontor ser jag direkt på min skärm hur det ligger till.

Mählers tillverkar diagonalplogar, sidoplogar och hyvelblad till lastbilar och väghyvlar. Till detta kommer även fästen och styrsystem. Varje år lämnar ungefär 500 plogar och ett ännu större antal fästen fabriken i norra Jämtland. Kunderna finns till allra största delen i Sverige och Norge, och börjar även dyka upp på Island samt i Finland och Danmark. Att kunna ge råd och hjälp på distans är alltså en rejäl fördel. 

– Det är helt klart framtiden, menar Mikael. Om jag fick råda skulle det sitta utrustning för fjärrsupport på alla produkter.

Mählers styrsystem heter MC3 och togs till marknaden 2018. Sedan dess har ungefär 250 system sålts och Mikael har koll på dem alla. 

– Jag är ofta med när påbyggaren levererar utrustningen till kunden. Jag kommer med information om systemet och hjälper till om kunden vill göra vissa inställningar innan de blivit mer bekanta med hur det fungerar. Det är bra för mig att få en första relation med kunden, bra att lära känna dem.

Till varje system tillhör en speciell telefon som kunden har. Till dags dato finns alltså ungefär 250 telefoner i bruk och Mikael har samtliga nummer registrerade i sin jobbtelefon. Det betyder att han alltid har koll på vem som ringer. Om föraren behöver hjälp kopplar han in sig med programvaran Team Viewer och får tillgång till all information som finns i det aktuella styrsystemet. 

– För att kunna använda sig av MC3 på sin plogbil krävs att den har ett lastkännande hydrauliksystem med variabel pump. Lastkännande hydraulsystem är ingen nyhet på lantbrukstraktorer och skogsmaskiner, men det blir nu allt mer vanligt även på lastbilar. I Norge gissar jag att 99 procent har variabla system, något mindre i Sverige. 

Ett variabelt/lastkännande hydraulsystem innebär att funktionerna går att styra proportionellt. Det handlar om tipp på bil och släp, luckor eller lämmar och spridare av salt och sand. Om man rör spaken lite så händer inte så mycket, en större rörelse ger mer resultat.

– För Volvo och Scania behövs inga speciella förberedelser på lastbilen förutom eventuellt något elkablage för plogbelysning berättar Mikael. Dessa tillverkare har också en egen linje för påbyggnad av plogutrustning och köper fästen från oss så att bilarna blir plogförberedda. Andra märken som vi jobbar med är Mercedes, MAN och DAF. De är inte lika vanliga, men vi har samarbete med dem och fästena är utprovade och godkända för dem också.

Vad är det då som har hänt när plogbilsföraren lyfter luren för att få Mikaels hjälp? Det kan vara så enkelt som att justera en inställning som föraren inte har full koll på, men det kan också vara något som faktiskt gått sönder. 

– Oftast handlar det om att någon kabel har lossnat, snö och is rycker och sliter i grejorna och då kan det gå sönder. Ett annat återkommande fel är det som alla hydrauliksystem med snabbkopplingar har gemensamt – smuts kommer in i oljan och sätter sig på fel ställe. Eftersom vi vet att problemet finns har vi försett alla breddande funktioner i vårt system med en slidövervakning. Om ett fel uppstår så att de här sliderna inte återgår till sin mittenposition spärras allt flöde av olja i det aktuella ventilblocket. Då kan inte oförutsedda saker hända, som till exempel att sidoplogen går ut när du vill att det bara är frontplogen som ska ut.

När slidövervakningen larmar är det bara för föraren att lyfta den speciella MC3-luren och ringa till Mikael. Han guidar sedan, men hjälp av telefonens kamera, föraren till ventilpaketet och instruerar hur en plugg ska installeras så att ekipaget med lite tur kan fortsätta plogrundan eller i värsta fall köras till verkstad utan problem. 

– Vi har telefontid mellan 7 och 16, berättar Mikael, men såklart svarar jag på andra tider också. Jag ser ju vem som ringer och vet att det kan vara allvar. Det viktigaste är att hålla vägarna säkra. 

Text: Sofia Barreng

Mählers MC3

System för proportionell styrning av hydraulfunktioner i plogsystem. All plogutrustning kan styras steglöst. Medger även fjärrsupport vid påbyggnad och användande.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer