maskinentreprenoren logo

Krönika

Omstörtande teknikskifte på ingång

Lästid:  0 min

article

Det känns som om det går fort nu. 

Jag bor på landsbygden, men var en sväng till huvudstaden på semestern. Där finns många elbilar! Här i nordöstra Småland är de inte lika vanliga. Dieseln är fortfarande kung. 

Men min morbror, 80 år, har skaffat både solpaneler och en bil med elmotor. Och sommargästerna…

Att jag har rätt i min spaning att teknikskiften kan gå riktigt fort bekräftas av vetenskapen. Man talar om disruptiv teknik. Ny teknik som helt kastar om spelplanen. 

Det var amerikanen Clayton Christensen vid Harvard Business School som myntade begreppet disruptiv innovation och det har nu fått sällskap av begreppen disruptiv teknik och disruptiva affärsmodeller. 

Enligt Clayton Christensen handlar det om uppfinningar som genom att förenkla en produkt tillåter ett helt nytt segment av kunder att få tillgång till den, de som inte har råd med den tidigare, dyrare produkten. Resultatet blir en kraftig tillväxt för den nya produkten. Ofta så kraftig att den gamla tekniken inte överlever konkurrensen. 

Vad har nu det här med elbilar att göra? De är ju inte billigare än våra beprövade dieselbilar. Eller hur är det egentligen? 

Här kommer nästa teori in, den om S-kurvorna. Att nymodigheter, som ny teknik och nya företag, växer lite långsamt i början för att sedan skjuta rejäl fart innan det planar ut igen. 

Enligt tankesmedjan RethinkX har priserna på solelsanläggningar sjunkit med 82 procent sedan 2010, priserna på litiumjonbatterier sjönk under samma period med 87 procent. Och priserna kommer att fortsätta att sjunka.

Detta bäddar för ett teknikskifte. Vi är i början av S-kurvans stigning.

Tankesmedjan går så långt som att säga att det redan år 2030 kommer att bli fullt möjligt att ersätta allt fossilt bränsle i samhället med el från sol och vind. Man hävdar att det redan nu är dyrare att underhålla och driva konventionella kraftverk än att bygga nya sol- och vindkraftverk.

Det är spännande tider vi lever i, åtminstone om man är teknikintresserad. Om tankesmedjan räknat rätt är det bara sju år kvar av den fossil-drivna världen.

Min gissning är att även vi i norra Småland kommer att köra eldrivna bilar inom kort, för att inte tala om grävmaskiner.

Text: Sofia Barreng

Plus & Minus

Tur att man är teknikintresserad.

Gillar ju min XC 70…

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer