maskinentreprenoren logo

Reportage

I väntans tider

Mycket talar för att maskinleverantören Stig Machine till slut lyckas fylla kostymen på 27 000 kvadrat i Bålsta utanför Stockholm. Allt står klart. Vilken dag som helst nu rullar de första elektriska Liugongmaskinerna in på gårdsplanen.

writer image
Micael Appelgren   

Lästid:  0 min

article
article Bo Svensson, vd på Stig Machine är otålig så han nästan har svårt att stå still. Efterfrågan trycker på, kunderna ringer, men ännu i april hade inga maskiner rullat in för provkörning och de sedvanliga sparkarna på däcken. Men till Svenska Maskinmässan ska de vara på plats. Foto: Ryno Quantz

Det kommer att stå elmaskiner från Liugong i Stig Machines monter på Svenska Maskin-mässan. Det står klart. Men väntan har varit lång. De första förfrågningarna kom  2018 när maskinerna först dök upp på tillverkarens hemsida. Första leveranserna skedde sedan 2020. Därefter har det tillverkats och gått ut elektriska maskiner från Liugong stadigt varje år. Enligt tillverkaren själv snurrar det nu drygt 3 000 hjullastare i Kina och asiatiska marknader. Vissa har gått 10 000 timmar. Ett andrahandsvärde börjar bli känt. Men i Europa började det egentligen hända saker först i år.

– Vi har fått frågan ett tag nu, kunder vill veta vad vi har och vill titta, testa och ser hur maskinerna fungerar. Vi har väntat länge på maskiner – men nu ska de vara på väg, säger Bo Svensson, vd för Stig Machine.

Det är en ganska kylig vårdag när tidningen besöker maskinleverantören Stig Machine på Tegelbruksvägen 1 i Bålsta. Tyst och blåsigt. Ett industriområde längs vägen. På gården står tre bandgrävare (diesel) från den kinesiska tillverkaren Liugong. Är detta platsen där proppen släpper och som kan bli centrum för den elektriska vågen för anläggningsmaskiner i Sverige?

– Vi hoppas det, säger Bo Svensson.

Det som ligger bakom denna förhoppning är en del kunskap om vad som händer i Kina just nu och hur planerna för Liugong ser ut de kommande åren. Liugong konverterar inte konventionella anläggningsmaskiner till elektriska. De sex nya maskinmodeller som är på väg till Europa nu (bandgrävare och hjullastare) är byggda från grunden för elektrisk drift. Och det även större maskiner. Prisnivåerna är helt klart lägre än vad vi tidigare sett i Europa när det gäller elektriska anläggningsmaskiner. Startskottet, som hördes rejält över Europa i slutet av april, kom från maskinmässan Intermat i Paris. 

– Vi märker här hos oss nu ett stort intresse, framför allt från de större bygg-entreprenörerna. Bakom ligger ju kravet om fossilfria maskiner som nu har börjat, konstaterar Bo.

– Det kommer att bli som att proppen släpper nu, det tror vi, säger Henrik Svensson, vice vd i familjeföretaget Stig Machine.

… Är det här mest ett önsketänkande? Den svenska marknaden är alltjämt skeptisk och de elektriska maskiner som rullar på olika projekt i Sverige är främst olika försöksprojekt. 

Inte säkert. För Stig Machine har ett samarbete med uthyraren norska Rental Group där parterna tänker sig att växel-dra de kommande åren för att hjälpa varandra med försäljning, service och logistik i detta projekt.

– Vi har hållit på ett tag med elektriska maskiner och har i princip dammsugit marknaden för att hitta maskiner till kunder i Norge där det går fortare framåt. De maskiner från Kina som vi har arbetat med är anpassade för den nordiska marknaden och vi har fått mycket bra respons där dessa har testats och använts, säger Jerry Wannberg, som är vd för Rental Group i Sverige.

RG Group har avtal med Stig Machine när det gäller service och underhåll för Liugongs elmaskiner. Och Stig Machine tänker sig att kunderna enklare kan få tillgång och testköra elmaskinerna via RG Group som man räknar med kommer att ha god tillgång det som entreprenörerna är intresserade av.

– Kunderna kan då känna sig mer trygga med produkten och se att det fungerar som det är tänkt, resonerar Bo.

Stig Machine är redo när det gäller service och underhåll. Företaget har gott om plats för att ta emot det som kommer och personalen är utbildad, verkstad och verktyg anpassade till det nya elektriska. Det är princip bara att tuta och köra, som man säger.

Som planen ligger nu – efter Svenska Maskinmässan – är Stig Machine färdiga för att ta emot beställningar. Leveranstiderna som anses rimliga är beräknade till fyra månader. I dagsläget är det inte många tillverkare som kan konkurrera med det på den svenska marknaden. Antagligen ingen.

– Strukturen på marknaden ser lite annorlunda ut i Sverige än i Norge där vi har längre erfarenhet. Men i Norge är i varje fall efterfrågan just nu större än tillgången när det gäller elektriska maskiner. I Norge är det större entreprenörer som har ganska många egna maskiner, medan det är fler små underentreprenörer på byggarbetsplatserna i Sverige, konstaterar Jerry Wannberg, och det är en skillnad som kan komma att påverka investeringsviljan. 

– Vi ser just nu att intresset i Sverige kommer från de större byggentreprenörerna och de vill ju testa och se att det fungerar. Men sedan kommer ju kraven från deras beställare och ska maskinentreprenörer arbeta med de större bygg-entreprenörerna som kräver fossilfria maskiner, så… ja, då behöver marknaden lösa detta, konstaterar Bo Svensson.

Det finns kända frågetecken att ta hänsyn till. Det är inte en elefant i rummet hos Stig Machine. Den skeptiska inställningen bland entreprenörer när det gäller elmaskiner är väl kända här. Priset, tillgång till laddning, och andrahandsvärdet som är okänt.

Bo Svensson:

– Ja, andrahandsvärdet… Men här ska man komma ihåg att ställa sig den andra frågan också. Vad är andrahandsvärdet på din dieselmaskin om några år?

Laddningen?

– Vi har ju kunder som ser att det här fungerar. Det är ju lämpligt där det finns rätt förutsättningar, och det är där detta är möjligt och mer kostnadseffektivt än med dieselmaskiner, säger Jerry Wannberg.

Priset? Både Rental Group och Stig Machine har kalkyler som visar att rätt maskin på rätt plats har en lägre total livscykelkostnad än motsvarande dieselmaskin. Sedan börjar det dyka upp beräkningar som visar att andrahandsvärdet på batterier som kan återvinnas på olika sätt anses bli ganska högt. 

Christian Louis-Lucas som är chef över Liugongs marknad för stora kunder i Europa berättar att man från tillverkarens huvudkontor i Nederländerna, nu har order på 100 maskiner som ska till Norge, Sverige och Finland. Fem olika maskintyper är aktuella för Norden. Främst hjullastare och bandgrävare.

– Närmsta åren beräknar vi ha leveranser på 150 maskiner om året till de nordiska länderna, där det går bäst just nu.
Men vi har en större kund med verksamhet i flera europeiska länder som har beställt 600 maskiner delat på fem år, säger Louis-Lucas.

Stig Machine kommunicerar inte några färdiga priser på de elektriska maskinerna från Luigong just nu. Det är inte konstigt, maskinerna har inte ens nått Sverige än. Det bollas med en siffra om kanske 15 procent lägre än konkurrenternas motsvarande erbjudande. Men Christian Louis-Lucas på Liugong säger såhär:

– Det som man måste se här är att vi kan leverera och är redo att ta emot beställningar. Det är inte prototyper det här, eller maskiner som inte har testats. De har gått över 10 000 timmar på sina håll. Vi har om två år 14 olika maskintyper färdiga för leverans. Konkurrenterna i Europa är inte i närheten, och när deras maskintyper är tre till fyra gånger dyrare än motsvarande diesel, så landar Liugongs maskiner på två gånger dyrare. Det är skillnad, säger Louis-Lucas, som är övertygad om att det är nu de kinesiska tillverkarna på allvar kommer att konkurrera med de stora europeiska och amerikanska och japanska tillverkarna.

Stig Machine tänker sig att sälja 20–30 av de här elektriska maskiner de närmaste åren. Det är ungefär där ribban ligger just nu. Strategin är att spetsa organisationen och se till att service-personalens nya kompetens kommer till användning. Inget får gå fel i starten.

– Det gäller ju att från första början se till att vi håller hög nivå på service. Får kunden problem med något så är det bara att sätta sig i bilen eller flyget och åka, menar Bo Svensson som ser att detta ändå är en stor sak - och en jättechans - för bolaget som fadern Roger Svensson startade 1978.

– Vi är redo att köra, säger Henrik Svensson och ler.

Plats finns (27 000 kvadrat). Stig Machine som just nu har cirka 15 anställda och omsätter drygt 70 miljoner, sitter på en gigantisk fastighet med stora utrymmen för verkstad och service som lite av en slump köptes från ett konkursbo en gång i tiden. Om några år kan de som kör förbi kanske se rad efter rad av gröna Liugongmaskiner på området. Men just nu väntar man på att de första ska komma. På Svenska Maskinmässan ska de vara på plats för besökare att titta närmare på.

– Intresset finns. De som inte vill ha elmaskiner och inte är intresserade… Ja, då får dom väl i så fall inte jobbet där beställaren kräver det helt enkelt, säger Bo Svensson och rycker lite på axlarna.

Och Liugong är redo. På Intermat i Paris visade företaget bara elektriska maskiner. Inget snack vart kineserna siktar. El för hela slanten.

Text: Micael Appelgren   

Stig Machine

Stig Machine är ett familjeägt företag med 46 år i branschen. Har satsat på maskiner från marknadsledande märken, anpassade för den skandinaviska marknaden: från stora asfaltverk, till plattor och entreprenad-maskiner. Amman, Hyundai, Liugong, med flera. Omsätter drygt 70 miljoner kronor.

prev
carousel
next

Bild:  

 

 

 

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer