maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

”Det viktigaste är att man är justa mot varandra”

När hjullastarförare Jonna Nordström bytte från Volvo till Cat var det en hel del som ändrades.  – Vissa saker blev bättre, andra sämre, konstaterar hon.

writer image
 Sofia Barreng

Lästid:  0 min

article
article Efter snart åtta år i hjullastarhytten trivs Jonna Nordström fortfarande med sitt yrke. Men kanske lockar juridiken i framtiden. Foto:  Sofia Barreng

Du kör hjullastare i NCC Industrys bergtäkt utanför Jönköping. Idag sitter du i en Cat 982 XE, men innan dess var det en Volvo L 260. Vad är de största skillnaderna? 

– Den viktigaste skillnaden är kraften, denna är ju en lite större maskin och det känns att det finns mer kraft. Det är som två helt olika maskiner att köra. Även styrning och växellåda känns annorlunda. 

– Vad gäller komforten så tycker jag att Volvos maskin är så mycket bättre. Och jag tycker att det gäller generellt för oss tjejer som ofta är lite mindre. Visst är hytten stor och härlig i Caterpillarn jämfört med Volvon, men geometrin runt stolen är inte bra. Eftersom det inte finns någon ratt är armstöden mycket viktiga. Jag känner att jag får sitta och sträcka mig. Jag sitter inte lika bra i stolen som i Volvon. 

– Sen önskar jag att jag kunde ha möjlighet att fixa till pedalerna. Som det är nu måste jag köra med innetofflor på för jag når inte ordentligt. Jag kan inte ha fötterna på pedalerna och golvet utan att det blir konstigt.

Den maskin du kör har flera hjälpmedel för föraren, är det något som du använder dig av? 

– Jag har ju såklart våg och den använder jag. Men sen finns det också system som kan hjälpa till att fylla skopan, men jag tycker att det är skönare att köra själv. För att vara helt ärlig har jag inte ens testat de där systemen.

Du har ju samlat på dig några år i yrket. Hur kom det sig att du blev maskinförare? 

– Jag kommer från en familj som haft lantbruk och gick på Naturbruksgymnasium med inriktning växtodling. Men efter en tid som anställd i jordbruket gick jag över till att köra hjullastare, först i ett grustag sen i en bergtäkt. Det är enklare att arbeta för ett företag, man har kolleger på ett annat sätt. 

Här är ni ett par tjejer som kör maskin, är det första gången som du har kvinnliga kolleger, och har det någon betydelse? 

– Det har funnits kvinnliga lastbilschaufförer tidigare, men inte maskinförare. Överlag är det ju välkommet med fler tjejer, men jag brukar tänka att det inte spelar så stor roll. Så länge folk är justa mot varandra så ju det viktigare än hur man ser ut, hur gammal man är eller var man kommer ifrån. 

Hur ser du på framtiden, är det hjullastare som gäller? 

– Jag har jobbat här i fem år nu och det har passat mig väldigt bra eftersom jag har småbarn. Kanske vill jag prova på en annan maskintyp som lyftkran eller väghyvel. Målet är att ta sig framåt och lära sig saker. Jag vill gärna göra skillnad i samhället. Men om jag gör det genom att vara trevlig mot alla chaufförer som kommer hit, eller genom att arbeta med politik eller kanske juridik, det vet jag inte.

Text:  Sofia Barreng

Jonna Nordström

Bor: Forserum, Småland.

Ålder: 28 år.

Familj:  Sambo, barn och bonusbarn.

Utbildning: Naturbruks-gymnasium, förarbevis.

Anställning: NCC Industry.

Lön: Enligt avtal.

Hobby: CrossFit, under-vattensrugby.

Cat 982 XE

Årsmodell: 2024.

Effekt: 322 kW.

Vikt: 35,6 ton.

Utrustning: Skopa 7 kubikmeter.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer