maskinentreprenoren logo

Teknikreportage

Högt ställda mål kan överträffas

Detta kan vara det märkligaste reportage som någonsin publicerats i Maskinentreprenören. Inte en maskin eller medarbetare syns i reportaget. Ändå är just medarbetare det viktigaste för Mattias Kjellin. Och är det någon som har många stora maskiner – så är det han.

placeholder
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article

Det var nära att det här reportaget aldrig blev av. Dagarna då det skulle ske krockade överraskande med företaget Team Kjellins (Team Kjellin Mining och Entreprenad) viktigaste aff-ärsuppgörelse någonsin. Mer kan vi inte säga just nu. Men Mattias kan säga detta:

– Helt avgörande för vårt företag detta. Det största vi någonsin gjort och det kommer att kräva både rekryteringar och stora investeringar. Mycket stora.

Team Kjellin är sprunget ur ett starkt motorintresse, och kanske framför allt intresse för Skotercross där Mattias Kjellin själv aktivt nått topplaceringar och tävlat för svenska landslaget. Denna tävlingsverksamhet rullar dock fortfarande på genom Team Kjellins Motorsports där crossföraren Emil Hansson nu är stjärnan i teamet

– Mycket bra förare som kommer att gå långt, och jag ser mycket av mig själv i Emil, säger Mattias.

Team Kjellin Mining och Entreprenad är idag en storspelare i Malmfälten. Omsättningen cirkulerar runt 350 miljoner kronor. Ett 100-tal maskiner (modell stora) och drygt 130 medarbetare har fått starkt fäste och nöjda beställare i den här regionen. Cirka 70 procent av bolagets verksamhet är inom gruvindustrin. Men även olika typer av anläggningsjobb hanteras snyggt och skickligt.

Text:

Men jag har lärt mig mycket av idrotten, att kämpa, sätta upp mål och att vi gör något tillsammans för att lyckas.

Och det har gått fort. Bara för 14 år sedan var detta en enskild firma utan maskin. Mattias Kjellin var i det stora hela en allkonstnär som via verkstad (fält-mekaniker), skogsmaskiner och hårt jobb hos olika maskinentreprenörer anlitades för att hjälpa till med både det ena och andra. Här och då fanns det konstigt nog även tid till filmjobb som både skådis och stuntman. Det blev långa dagar då Mattias också var fullt sysselsatt med sin motorsport som krävde mycket fysisk träning både före och efter jobbet i entreprenadbranschen.

– Det var inte många timmars sömn man fick där. Kunde bli ett löparpass fyra på morgonen och sedan gymmet på kvällen. Men jag har lärt mig mycket av idrotten, att kämpa, sätta upp mål och att vi gör något tillsammans för att lyckas. Den lagkänslan och synen har jag tagit med mig in i mitt företag också. 

Det har blivit bra. Mycket bra. Men för många andra än Mattias Kjellin hade detta race mycket väl kunnat gå rejält åt skogen redan från början. Vi backar tillbaka i tiden en stund, för här finns många läxor att lära som väcker en hel del tankar.

Text:

Hur hamnade du ens i branschen?

… frågan är lite svår att svara på. För det var verkligen ingen självklarhet. Mattias kommer från småorten Bodträskfors, cirka fem mil nordväst om Boden. Här gick han i skolan. Eller gick han i skolan?

– Ja, ska man börja från början… Jag är ju av samiskt ursprung, säger han och tänker lite tyst för sig själv. Vi hade renar och så också, men jag hade redan som barn ett starkt tekniskt intresse. Jag ville redan då hålla på med motorsport, men vi hade inga pengar till det i familjen… Eller, ja… Vi var fattiga, säger Mattias.

När Mattias säger fattig så undrar man lite vad det betyder i hans värld. Men han menar fattig i den formen att familjen stack ut och att grannar och andra helt enkelt kände till att familjen inte hade pengar till sådant som många tar för givet.

– Jag var sladdis också, syskonen är ganska mycket äldre, och pappa var borta på jobb ofta och mamma fick sköta tre jobb ibland för att få det att gå ihop. Jag skötte mig själv med att ordna med frukost och ta mig till skolan och så.

… fast det där med skolan gick inte som på räls. 

– Jag gick ut lågstadiet, och mellanstadiet… Men gick aldrig ut högstadiet. Jag var bara intresserad av de skol-ämnen jag gillade och kunde se att jag hade användning av. Jag började jobba tidigt. 

Text:

När Mattias tänker efter – nu när han fått frågan – hur det började och utvecklades de här tidigare åren så minns han att han började jobba redan som 13- eller 14-åring. Hos Anderssons Skogstransporter hängde han i verkstan, nästan varje dag. Var med de äldre där, kom och gick och blev lite av en maskot på firman. Men här såg man potentialen och att Mattias Kjellin minsann var en unik person som kunde klara det mesta i en verkstad, ja… eller kanske allt. Snart var han ute med de andra i skogen och bodde i skogskoja och jobbade. 

– Fick mycket eget ansvar där och lärde mig fort. Snart fick jag köra skogs-maskin också, och det där minns jag. Skulle egentligen gå en utbildning, men på firman tyckte dom att jag kunde lära mig mer på fem minuter i skogen än två år i skolan. Så dom visade bara hur spakarna fungerade i fem minuter, sedan stack dom och jag fick lösa uppdraget själv.

Och kan man köra maskin och själv serva och skruva maskin i fält, då är man guld värd. Även om man är tonåring. Nu hade Mattias Kjellin ett riktigt jobb utan att ens gått ut grundskolan. Ofta lämnades han ensam med stort ansvar, men levererade.

– Jag fick en fyrhjuling av firman för att ta mig fram och tillbaka till skogsmaskinen. För jag hade ju inget körkort. Och det kan jag säga. Det är kallt på vintern på riktigt det. Hade väl kanske kunnat frysa ihjäl där, tänker jag, ha, ha…

Samtidigt var det här en ganska stökig tid för Mattias. Mamma var ofta orolig för honom som inte precis var någon vattenkammad korgosse som ung pojk.

– Det har alltid varit bra fart på mig, kan man säga. Jag har skadat mig ganska ofta och gjort vågade grejer. Men jag var ju ingen gangster eller så, alltid trevlig, vad jag förstår. Jag hade idrotten också. Men många av de jag kände då lever faktiskt inte idag. Det gick inte bra för alla.

Text:

Det har alltid varit bra fart på mig, kan man säga. Jag har skadat mig ganska ofta och gjort vågade grejer.

En sak är helt klar. Den här uppväxten och det tidiga ansvar som Mattias Kjellin fick ta redan som barn har format hur han tänker på sitt företag och dess medarbetare. Det har även lett till flera viktiga engagemang vid sidan om företagandet. Bland annat fångar han just nu upp ungdomar som inte så lite påminner om honom själv som ung, och har gett dom en plats i verkstaden där Team Kjellin Motorsports håller till. 

– Vi kallar detta One of us… Det har vuxit upp liknande på flera ställen i landet nu. Tanken är att fånga upp de här ungdomarna som annars ganska ofta mest får skäll för att de kör runt med sina EPA-traktorer och samlas på olika ställen där vissa anser att de stör på olika sätt. 

– Sverige behöver den här teknik-intresserade ungdomen. Landet kommer inte att fungera utan dem och här i verkstaden kan de svetsa och lyfta och använda de verktyg som finns, och samlas här. Men det ska vara på riktigt, de ska göra ett bra jobb. Och de kompisar som samlas runt dessa och som inte har teknikintresset är också välkomna och vi har gjort i ordning loftet här till dem där de kan umgås och få till en spelhörna av något slag.

Detta har Mattias dragit i gång på eget bevåg, och det har nu lett till att polismyndigheten visat intresse för konceptet och även Brottsförebyggande rådet har hört av sig och vill få till ett möte. Det har till och med gått så långt att företag hör av sig till One of us och vill se om det går att rekrytera dessa teknikintresserade ungdomar som det är stor brist på i Sverige idag.

– Det ska också vara som en sluss ut i arbetslivet tänker jag, säger Mattias.

Man kan fråga hur Mattias hinner med att ratta sitt stora entreprenadbolag med alla dessa intressen (han tävlar även själv i racing i Porsche Carrera Cup). Men det är helt uppbenbart att han har byggt ett lag som är självgående där han kan lita på medarbetarna och de förstår och vet vilka mål som har satts upp.

Text:

Jag tror att det är det jag är bra på. Att bygga lag och sätta ihop det.

– Jag tror att det är det jag är bra på. Att bygga lag och sätta ihop det. Jag tror också att jag är bra på att motivera och uppmuntra och hjälpa oss att se lösningarna när det ser svårt ut. Ta hand om medarbetare. Vi ska göra ett bra jobb, förbättra och effektivisera processerna även om kunden inte har frågat efter det, för det är viktigt att vi alltid gör vårt bästa.

Det som är intressant är att Mattias inte en enda gång talar om pengar och omsättning. Det är som om företagandet inte alls handlar om att tjäna pengar för honom. Trots den, som han säger, ”fattiga” barndomen, har pengar inte blivit viktigt.

– Det tänker jag sällan på, det är inte viktigt att vi växer och tjänar mycket pengar. Det viktiga är att vi gör det bästa jobb vi kan och håller ihop laget. Och även om det finns pengar nu, mot då, så är liksom 20 kronor alltid 20 kronor för mig ändå på något sätt.

Vart Team Kjellin är på väg den närmaste tiden vet inte tidningen, men det vet Mattias. Bolaget största affär någonsin är under uppsegling och det är ett långtidskontrakt som kommer att leda till att företaget växer mycket. Idag rullar bolagets stora maskiner bland annat i Svappavaara malmfält Leveäniemi och det är nog ingen dålig gissning att det är beställare i gruvbranschen som nu diskuterar med Team Kjellin Mining och Entreprenad. Men någon bekräftelse på det lär vi inte få i dagsläget.

– Går det i lås så överträffar det våra högsta förväntningar…Men vår målsättning är ändå fortsatt att alltid med gemensam vilja fortsätta att vara bäst på det vi gör.

Text:

...det är inte viktigt att vi växer och tjänar mycket pengar. Det viktiga är att vi gör det bästa jobb vi kan och håller ihop laget.

Team Kjellin Mining och Entreprenad

Ägare och vd: Mattias Kjellin

Anställda: Drygt 130

Omsättning: Cirka 350 miljoner

HK: Norra Bredåker

Maskinpark: Komatsu, Caterpillar, Volvo – inget under 30 ton.

Unikt: Har byggt ett eget appbaserat affärssystem inom bolaget.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer