Även Nor-Schakt provat olika låsanordningar, men gått ifrån det på senare tid eftersom det bara förvärrar och fördyrar, menar Henrik Karlsson.
– Vill de ta dieseln gör de det ändå. När vi hade låsanordningar spettade de upp tanken och bröt av hela ”halsen” istället – vi fick traila in maskinen och byta hela tanken. Efter det tog vi bort dem, säger han.
Numera är det inte ens självklart att låsa tanklocket – att ersätta uppbrutna tanklock blir inte heller billigt i längden.
– Jag skulle tro att hälften av förarna låser, hälften gör det inte. Vi har ingen uttalad policy för hur vi ska göra, säger Henrik.
Något helt nytt som varken Henrik eller Fredrik provat ännu är det nya AI- kamerabevakningskonceptet MEDguard som ska lanseras under våren. Bakom det står företagen Mediateknik och Norsecraft Geo AB. Konceptet bygger på att entreprenadmaskiner utrustas med AI-baserade kameror och molntjänster för såväl intelligens som lagring. Me-dia-teknik har utvecklat systemet och kommer att ansvara för drift, support och fortsatt utveckling.
– Ett oerhört spännande projekt där vi känner att vi verkligen kan göra nytta. Jag ser väldigt mycket fram emot detta samarbete som öppnar upp en helt ny marknad för vår del, säger vd på Mediateknik, Martin Carlstein.
– I dessa tider är trygghet oerhört viktigt. Vetskapen att en maskin är övervakad ger definitivt bättre nattsömn, säger Per Westerberg, vd på Norsecraft.
Att tänka till och anstränga sig har gett effekt för Nor-Schakt konstaterar Henrik Karlsson. När andra på en större arbetsplats blivit utsatta har Nor-Schakts maskiner klarat sig.
– Det tror jag har och göra med att vi jobbar aktivt och har en dialog igång inom företaget som gör att förarna hela tiden blir påminda och får in rutiner för att tänka på de här sakerna, säger Henrik Karlsson.
Svante Flodén är teknik- och miljörådgivare på Maskinentreprenörerna. Han sitter med i flera arbetsgrupper som behandlar just ämnet dieselstölder. En av konstellationerna är Vägsamverkan som är ett samarbete mellan ME, Sveriges åkeriföretag, Larmtjänst och Polismyndigheten.
– Konkret har vi dragit igång en tips-telefon som är öppen dygnet runt och bemannas av ett bevakningsföretag, som skickar vidare alla tips direkt till polisen. Det är ett snabbspår som jag tycker man ska använda sig av, säger han.