Visionen är att i framtidens gruvor ska maskiner göra allt jobb, men det kräver en viktig pusselbit – något annat som effektivt och självständigt kan utföra farliga arbetsuppgifter.
Luleå tekniska universitet leder projektet G-DRONES. Projektet finansieras av Vinnova och förutom Luleå tekniska universitet är Boliden och ABB projektpartners.
– Att arbeta nära gruvbrytningsområdet är bland de farligaste arbetsuppgifterna om något går snett, och därför hoppas vi att vår nya teknik ska kunna skapa en säkrare arbetsmiljö samtidigt som vi förverkligar nollvisionen om människor i produktionsområdena, säger George Nikolakopoulos, professor i robotik och AI vid Luleå tekniska universitet.
Drönarna ska kunna upptäcka farliga gaser i dagbrottsgruvor och dessutom vara enkla att hantera även för den ovana.
– Den största utmaningen i projektet är att utveckla en programvara som gör drönaren helt autonom, det vill säga att den lyfter, landar på önskad plats, tar proverna och sedan återvänder. Att utveckla den typen av autonom teknologi kräver både avancerad matematik och löpande utvärdering av omgivningarna, där gruvan skiljer sig åt betydligt från laboratoriemiljö. Men det är just här vi har våra styrkor, förklarar George Nikolakopoulos.
En helt ny infrastruktur för drönare i gruvdriftsmiljö behöver skapas, där de ska autonomt kunna förflytta sig mellan flera stationer eller plattformar och kunna landa samt ladda där.
– Så vitt vi känner till är vårt projekt det första som försöker skapa något som är helt autonomt. Detta tillsammans med vår teknik, inklusive terrängnavigationen och förmågan att undvika hinder, gör projektet unikt.
Drönarna kommer nu att testas i Bolidens dagbrottsgruva i Aitik, och George Nikolakopoulos menar att storleken på gruvan också sätter standarden för vad drönarna ska kunna uppnå:
– Vi tror att detta slutanvändardrivna arbete kommer att ha en enorm inverkan på våra möjligheter att distribuera helt autonoma plattformar i verkliga miljöer och på fält.