Prototypen Volvo HX04 är ute i fält och testas. Det finns ett antal anläggningsmaskiner som testas, men detta är den första dumpern. JCB rullade sin grävlastare på Londons gator nyligen när drottning Elisabeth firade 70 år vid tronen. Case har visat upp en hjullastare som åtminstone hjälpligt fungerade med bränslecell, men den maskinen var mer ett marknadsjippo än ett reellt försök.
Att första maskinen som testas med detta koncept är en dumper är logiskt och antagligen det enklaste i ett tidigt skede. Lastbilsbranschen har kommit längre än maskintillverkarna och här finns synnergier att utnyttja. Utmaningen som maskintillverkarna möter kommer att bli att skydda tekniken både från stötar och vibrationer.
Carolina Diez Ferrer, Head of Advanced Engineering Programs på Volvo CE, kommenterar i ett pressmeddelande att partnerskap med andra aktörer är den bästa vägen för att utveckla olika tekniker för att få bort utsläppen från byggindustrin. Dumpern HX04 är dock ett resultat av forskning och studier som pågått sedan 2018 där flera aktörer, som Vinnova, RISE och Transportstyrelsen också varit med för att stötta. Företaget Powercell är också inblandade.
Arbetet med Elkalle har drivits i Braås med samarbete med utvecklare i Eskilstuna och testlabbet som finns där. Även bränsleleverantören Shell ingår i samarbetet och har installerat en anläggning för att "tanka" dumpern i Braås på lämpligt och säkert sätt.