Krönika
El, fossil eller hybrid?
I slutet av förra året...
Publicerad: 2021-02-16
Lästid: 0 min
Publicerad: 2021-02-16
Lästid: 0 min
I slutet av förra året bestämde jag mig för att det var dags att skaffa ny bil – och aldrig har väl valet varit så svårt som nu. När jag köpte min första egna bil, för snart 20 år sedan, var i stort sett de enda kraven att den skulle ta mig från punkt A till punkt B någorlunda säkert och utan att dra allt för mycket bränsle. Det var egentligen inte mycket att fundera över vid den tiden.
Men så gällde det ju förstås inte en investering på hundratusentals kronor då heller. Nu är det lite mer komplicerat och det är med skräckblandad förtjusning som jag har botaniserat i bilhallarna bland de skinande blanka ekipagen som alla har fördelar på sitt sätt. Hur ska man egentligen tänka när man väljer ny bil – eller för den delen maskin – idag?
Jag har verkligen inte en susning har jag insett!Att det fossila bränslets dagar är räknade kan vi väl alla vara överens om – samtidigt är kapaciteten på batterierna långt ifrån att matcha förbränningsmotorernas. Och när vi ändå är inne på förbränningsmotorer så finns det ju faktiskt fossilfritt HVO-bränsle som är godkänt av de flesta motortillverkare. Eller ska man kanske satsa på en konventionell dieselbil med senaste avgasreningen som numera är så bra att knappt några skadliga partiklar släpps ut?
Elbilar i all ära, men så är det ju det där med räckvidden.Dessutom är prislappen fortfarande så pass hög att den är svårt att motivera även om drifts- och ägandekostnaderna hålls på en minimal nivå. För mig, och säkert många andra, väger bekvämligheten tungt i valet av bilmodell och även om det låter fantastiskt bekvämt att susa omkring i en alldeles tyst elbil så har vi ju det där med räckvidd och tillgången på laddstationer som drar ner poängen avsevärt när det gäller just bekvämligheten.
Det hela slutade för min del med en laddhybrid. Med den kan jag köra alla ”småresor” i stan på el, enkelt och billigt. Samtidigt måste jag kunna dra iväg på en längre reportageresa då och då och vill kunna köra +50 mil utan att behöva planera rutten efter var det finns laddstationer och lägga tid på laddstopp. Det kommer jag fortfarande kunna göra med min laddhybrid. Att det istället blir två drivlinor som kan krångla och kräver service, det försöker jag inte att tänka på just nu!
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.