Det aktuella projektet finansierats av Energimyndigheten och leds av Ecoloop i samverkan med aktörer som Scania, Vattenfall, Peab och Skanska. Nu visar studien att teknik och data finns, men att ansvar och incitament måste omfördelas i hela värdekedjan. Man har helt enkelt kommit på att en enskild enmansföretagare inte själv kan investera i en elektrisk lastbil och få ekonomin att gå ihop. Samma analys lär komma när en liknande studie görs gällande anläggningsmaskiner.
– Det är inte realistiskt att enskilda åkare ska bära kostnaden för eldrivna fordon, säger Kristina Lundberg, projektledare på Ecoloop.
Projektet lyfter fem avgörande faktorer för att elektrifieringen ska lyckas: investeringar i fordon och infrastruktur, förändrade upphandlingskrav, nya affärsmodeller, bättre planering och samverkan mellan alla aktörer – från beställare till förare.
Eldrivna lastbilar är idag minst dubbelt så dyra som dieselalternativen och har lägre lastkapacitet, vilket påverkar både ekonomi och logistik. Dessutom räcker biodiesel ofta för att uppfylla klimatkrav i upphandlingar, vilket gör att eldrift inte konkurrerar på lika villkor.
Nästa steg blir att ta projektet från analys till praktik. En systemdemonstrator planeras till 2026, där eldrivna schakttransporter ska testas i verklig drift i Stockholmsområdet. Målet är att visa hur elektrifiering kan bli verklighet även i en komplex och fragmenterad bransch.