Tippbilen är den första i sitt slag från Scania med två styrbara framaxlar, utvecklad på företagets modulära elektriska plattform för att ha ännu högre lastkapacitet och vara stabil i krävande gruvmiljö. Ett robust svar på en komplex utmaning.
LKAB transporterar över fem miljoner ton gråberg varje år och att elektrifiera transporterna skulle innebära betydande utsläppsbesparingar.
– Om den presterar som förväntat får vi en helt fossilfri lösning för att transportera gråberg även i de mest krävande gruvmiljöerna, säger Peter Gustavsson, projektledare för elektrifiering av mobila maskiner på LKAB.
Fordonet drivs av två MP20-batteripack med en total installerad kapacitet på 416 kWh och en 400 kW EM C 1–4 elmotor. Fullt lastad väger lastbilen 60 ton, varav 38 ton är last.
Bilen ska transportera gråberg från en laststation till en återfyllnadsplats vid Tingvallskulle – en sträcka på cirka 5 kilometer med 250 meters höjdskillnad.