Sverige kommer att behöva en ny politik för att leva upp till EU:s omställningskrav. Det slår utredare John Hassle, professor i nationalekonomi, fast. Annars kommer vi inte klara de nödvändiga utsläppsminiskningar inom ESR-sektorn som krävs eller tillräcklig inlagring i skog och mark nås menar han. ESR står för Effort Sharing Regulation och reglerar främst utsläppen från vägtransporter, egen uppvärmning av bostäder och lokaler, arbetsmaskiner samt jordbruket.
Därför bör elektrifieringen av arbetsmaskiner och tunga transporter skyndas på. I utredningen föreslås att Sverige bör införa ett nationellt utsläppshandelssystem för så stor del av ESR– sektorn som det är praktiskt möjligt samt att inkludera en så stor del som möjligt av de svenska ESR-utsläppen som är möjligt i EU:s nya utsläppshandelssystem EU ETS2. I princip all användning av fossila drivmedel, även sjötrafik och arbetsmaskiner i jord- och skogsbruk bör inkluderas.
John Hassler vill även anpassa den svenska reduktionsplikten till EU:s förnybarhetsdirektiv men poängterar att Sverige inte bör använda tvångsmässig inblandning av biobränsle som ett sätt att nå utsläppsminskningskraven inom ansvarsfördelningen ESR eller de svenska klimatmålen.