En helelektrisk betongbil från Sweroc rullar nu i Skåne. De senaste två åren har företaget provkört Sveriges elbetongbil i Göteborg. Nu har den fått flytta ner till Malmö för att testa potentialen där.
- För oss är det viktigt med en omställning till fossilfria transporter. Med en elbetongbil som är helt tyst får vi en bättre arbetsmiljö, det märks en stor skillnad både i och utanför hytten. Vi ser att detta är framtiden och är glada över att vara med i utvecklingen, säger Niklas Broholm, platschef på Swerocks betongfabrik i Malmö.
- Den är mycket tystare än en dieseldriven betongbil, det gör att man minskar på oljudet ute på arbetsplatsen, säger chauffören Matej Zalac på Swerock.
Den helelektriska betongbilen utgår från Swerocks fabrik på Käglingevägen i Malmö. Den lastar 6,5 kubikmeter betong, laddas under natten samt med en snabbladdare på rasterna.
- Det krävs att man planerar på ett annat sätt jämfört med en dieselbil, men samtidigt finns den stora fördelen att el-betongbilen inte släpper ut några avgaser. Det är viktigt för oss att följa med i utvecklingen och vi ser redan nu att många kunder är nyfikna på fordonet, säger Ted Petersson, produktionscoach.
Thomas Concrete Group investerade i sin första eldrivna betongbil hösten 2021.
- Detta är en viktig pusselbit i vårt sedan länge påbörjade och målmedvetna hållbarhetsarbete, som bland annat syftar till att vi ska leverera en helt klimatneutral betong år 2030, sa Hans Karlander, Koncernchef på Thomas Concrete Group, vid tillfället.