Marcus, som med Skanskas nomenklatur är transportledare, ser till att ett antal arbetsplatser i Småland och på Öland har de resurser de behöver. Han har en bakgrund som grävmaskinist och är relativt ny på jobbet.
– Jag har arbetat som transportledare i ett år nu. Det är mycket nytt att lära sig, men jag har fått god hjälp från mina kolleger och företrädare.
Att hans arbetsgivare Schakt & Transport ingår som en del av den stora Skanska-koncernen ser han enbart fördelar med.
– Det hjälper oss till exempel i förhandlingar. Vi vet att prisbilden ligger på rätt nivå när vi förhandlar med nya underentreprenörer.
Johan Dahlberg är distriktschef för Schakt & Transports distrikt Syd och stationerad i Växjö. Han har många år bakom sig i företaget och är odelat positiv till förändringen.
– Det är en jättestor skillnad jämfört med tidigare, förut levde vi lite i skymundan och var bara en liten enhet i ett stort företag. Nu är vi mycket större och jag känner att vi har ett helt annat uppdrag i Skanska. Det handlar om att vi är specialister och kan det här med maskiner. Vi vet hur man tar hand om dem och vi vet hur vi ska investera i dem för att få bäst utväxling på hela processen.
Johan är medveten om att det centralt inom Skanska finns en förväntan på att företaget ska äga vissa frågor som till exempel säkerhet och klimatarbete.
– Jag tycker att vi speglar det rätt så bra, menar han.
Att Schakt & Transport de senaste åren har fått växa i ett par rejält större skor tycker han har varit, och är, en spännande utmaning.
– Det handlar om frågor som utmanar oss, och vi utvecklar verkligen vår verksamhet hela tiden. Det är inspirerande att vi har något att bidra med och jag tycker att vi blir skarpare och skarpare hela tiden. Vi utvecklar nya delar som vi känner att det finns en efterfrågan på, som till exempel masshantering, att driva stora schakter och jordförflyttningar, för att kunna bidra med en större del i Skanskas projekt.