Ellevio har antagligen inte fått tillräckligt mycket uppmärksamhet för sina ansträngningar att elektrifiera sina jobb ute i fält. Det finns redan tydliga underlag i upphandlingarna där entreprenörer har möjlighet att specificera sina extra kostnader för elektriska satsningar när det gäller både lastbil och grävmaskiner, och sedan tillgodoräkna sig dessa för att kunna konkurrera med billigare dieselmaskiner.
– Det är en del. Men så har vi också våra ramavtal där det finns avsatt 60 miljoner, som entreprenören kan använda för att täcka sina merkostnader för att använda elektriska maskiner och lastbilar. Det är för att entreprenörerna i de här ramavtalen ska känna sig motiverade att hitta entreprenörer som har den här utrustningen och känna att det inte kostar extra, säger Karolina Viksten, hållbarhetschef på Ellevio.
Ellevio har gått före många andra när det gäller att upphandla elektriska maskiner. Pilotprojekt har genomförts och upphandlingar har anpassats. Det är inget fel på viljan och det finns pengar. Att det går långsamt framåt är i varje fall inte Ellevios fel.
Ellevio är kanske också en naturlig aktör att ta ledningen. Ägarna (pensionsfonder) kräver att verksamheten är hållbar. Ellevio omsätter drygt 8 miljarder och investerade hälften av det 2024. Målet: fossilfri drift till 2030. Nu försöker den här beställaren lära sig. Lyssna på entreprenörerna och gå från idé till handling.
– Entreprenörerna ska naturligtvis ha betalt och täckning för sina kostnader. Men vi vet inte riktigt vad det kostar ännu. I Norge finns statistik, men vi har tittat på deras beräkningar och de stämmer inte här. Det vi har sett är att våra pilotprojekt som vi drivit fram har blivit både dyrare och försenade. Vi lär oss av det, och vi vet att vi behöver veta mer, säger Karolina Viksten.
I början, under pilotprojekten, jobbade Ellevio med ett system där kostnader för det elektriska beräknades som ändrings- och tilläggsarbeten – Ätor. Då kunde beställaren få en bild av de extra kostnaderna i det aktuella projektet. Men kostnaderna rör sig beroende på priset på maskiner; när en maskin införskaffades, och eller om den hyrs in.
– Vi har genomfört upphandlingar med olika betalningsmodeller. Vid ett tillfälle hade vi en ersättning för det elektriska som kanske uppfattades för snål, för den entreprenör som vann kunde inte räkna in något elektriskt. Vid nästa gång ökade vi på den ersättningen och då fick vi bland annat in elektriska lastbilar i entreprenaden. Vi lär oss hela tiden, säger Viksten.
Ellevio är överraskande transparanta med hur företaget vill jobba vidare. Karolina Viksten erkänner gärna att hon och företaget måste informeras av entreprenörerna om vad det elektriska kostar, för själva vet dom inte.
– Man har förstått när vi har betalat för lite, för då uteblir det elektriska. Men hur vet vi att vi inte har betalt för mycket när vi har fått in elektriskt, säger Viksten och låter den meningen tystna en stund…
… för det är faktiskt så det ser ut i dag. Priset på maskinparken rör sig snabbt. Kinesiska maskiner som pressar priserna kommer att påverka mer framöver. Och om 5–7 år är en betald elmaskin helt säkert billigare än en dieselmaskin för beställaren. Och det är bara fem år bort tills Ellevio ska vara fossilfria.
– Som beställare måste ändå vi vara kostnadseffektiva, vi behöver veta vad priserna är och vad entreprenörernas extra kostnader blir. Vi har ett ansvar där.
Det som är lite lurigt är att Ellevio arbetar med el-entreprenörer i första ledet. Det är sedan dessa som tar in markentreprenören som underentreprenör. Här behöver alltså kostnaderna för elektriciteten trilla ner till nästa led om det ska intressera markentreprenören som gjort maskininvesteringen.
– Det är fortfarande jättemycket vi måste lära oss. Det är också svårt att få in elektriska maskiner i entreprenader för att det till exempel kan vara brist på maskiner. Det har vi redan stött på och det kanske är det största problemet för att komma igång. För pengarna finns, men ännu inte någon som vill ha dom, säger Karolina Viksten retoriskt.
Just nu pågår ett nytt uppmärksammat elektriskt projekt i centrala Stockholm där Stockholm stad anlitat NYAB. Det gäller ombyggnad av gågator. Ellevio gör nätarbeten i entreprenaden med ett antal elektriska enheter.