Det är sex år sedan Volvo CE överraskade marknaden med att presentera ett par elektriska maskiner på Bauma i München. I våras – på samma maskinmässa – valde Volvo CE att bara visa sina elektriska maskiner. Men bakom Volvo tassar de andra stora tillverkarna ganska försiktigt. Man kan säga att maskinjättarna låter Volvo CE gå ut på slagfältet och möta den kinesiska armén av tillverkare som leder utvecklingen.
För det gör dom. Inget snack om saken. Det är kineserna som driver elektrifieringen.
– Kineserna har en marknad som gör att de kommer upp i volymer som pressar priserna på batterierna, och idag är priset 1/5-del på flera storlekar i en jämförelse med tillverkare utanför Kina. Dessutom får man räkna med statligt stöd i Kina till den här industrin vilket pressar priserna än mer, säger Chris Sleight, vd för Off-Highway Research (OHR) och en av världens mest anlitade experter när det gäller den globala entreprenadmaskinmarknaden.
Det här går att se i Sverige redan. När maskinleverantören Nordfarm ställde ut på Entreprenad Live i september var det demonstration och provkörning av deras elektriska bandgrävare Sany SY215E. Pris?
– Ja, fyra miljoner. Lite drygt, berättar Nordfarms Johan Lind.
På motsatta sidan av utställningsområdet på Entreprenad Live visade Maskinia, sin mer omfattande maskinpark på el (både grävare och dumprar). Här rör det sig fortfarande i rätt stor grad om maskiner konverterade i Europa. De elektriska större grävarna från Develon ligger 2,5 gånger priset för en elektrisk. 36-tonsmaskinen som finns med på mässan går alltså loss på cirka 10 miljoner kronor. Men köpare börjar dyka upp.
– Vi säljer cirka två i månaden av våra elektriska maskiner. Men det behöver bli fler, så att fler kan bli förebilder. Det vi vet är att förarna inte vill tillbaka till diesel när de väl har bytt, säger Fredrik Holmquist, vd Maskinia.
Volvo CE som har hållit på längst i
Sverige och har fått ut cirka 150 elektriska maskiner på svenska marknaden med Swecon i ryggen. Även Swecon, som ställde ut på Entreprenad Live, räknar med att priset på en elektrisk maskin är cirka 2,5 mer än en motsvarande diesel.
Maskinleverantören Stig Machine som har agenturen för den kinesiska tillverkaren Liugong har kommit igång med försäljningen – bland annat har de större hjullastarna börjat hitta kunder. Liugong är inte konverterade maskiner, utan byggda för el direkt i fabrik som är det vanliga i Kina. Priset är därför något lägre – men uppskattas av Stig Machine till ungefär det dubbla som en dieselmaskin från samma tillverkare. Och då landar vi på cirka 5 miljoner för en 25-tons bandgrävare.
Hur prisbilderna kommer att utvecklas de kommande åren är av stort intresse inte bara för kunderna, utan även för tillverkarna. Kineserna har ett enormt försprång, det är alla överens om. Detta har hänt:
Den första elmaskinen dök upp 2010; kineserna är snabbt på det, men det är dålig luft i storstäderna som driver på – inte klimatfrågan. Volvo CE fick ingen snurr efter Bauma 2019, för pandemin bromsade upp det mesta. Men 2023 börjar det lossna. 2024 såldes 18 696 elektriska maskiner enligt OHR. 80 procent av dessa såldes i Kina.
Men Kina gör inte som Europa. Det är främst stora hjullastare som säljer. Det är industrin, inte byggbranschen som är storkunden.
Europa som är den näst största marknaden för elektriska maskiner står totalt inte för mer än 9 procent (OHR). Det märkliga är att Europa valt en annan maskin att elektrifiera än kineserna. Nämligen de kompakta maskinerna.
– Det pågår faktiskt en diskussion om det inte är så att det inte lyfter i Europa för att vi har tänkt fel här. Vi har elektrifierat fel maskiner, säger Chris Sleight.
Men det är inte säkert. För i Storbritannien och Sverige pågår en diskussion om att det är kompakta maskiner i urbana miljöer som är bovarna i dramat. Dessa maskiner har inte gått att skruva ner till steg 5 och maskiner under 19 kilowatt släpper därmed ut 15 gånger mer än sina större släktingar. Det finns forskning som visar att bygg- och anläggningsmaskiner nu släpper ut mest partiklar i storstäderna och då i huvudsak från kompaktmaskiner.
Detta är alltså lågt hängande frukter för offentliga beställare som också kommer att börja kravställa. Stockholm stad vill ha fossilfritt om fem år – minigrävarna ska då vara elektriska, är det tänkt.
Men kanske ingen fara på taket. Mini-grävarna ipå elbörjar komma ner i pris och ligger närmare och närmare dieselmodeller i samma storlek. Det blev helt uppenbart på mässan Entreprenad Live att något nu har hänt med batterikostnaderna för dessa storlekar.
KH Maskins Wacker Neuson, Stig Machines Liugong och Wiklund Tradings Yanmar SV17 med flera landar på priser som går att räkna hem på några år. Från 20 till 50 procent dyrare i dagsläget. Maskinias Develon och Case ligger också i faggorna. Volvo CE drygt 50 procent dyrare. Exempel i kronor: Yanmar SV17e kostar 659 000:-. Dieselmaskinen i samma storlek 470 000:-.
Den europeiska marknaden för elektriska anläggningsmaskiner är just nu så liten att det knappt är värt att jämföra. Men minigrävaren är alltjämt en storsäljare i Europa. 2024 såldes det 69 000 minigrävare på den europeiska marknaden. 485 av dessa var elektriska. Tittar man på alla maskintyper såldes det 1 750 elmaskiner i Europa förra året. Bara 81 av dessa såldes i Sverige. Allt enligt statistiken från OHR. Mest populärt när det gäller elektriskt i Europa är hjullastare som står för 41 procent av totalen, men sedan kommer minigrävaren som står för 28 procent. Nästan allt – 87 procent av det elektriska i Europa är kompakta maskiner.
– De europeiska tillverkarna är ganska missnöjda med volymerna. Det har varit lågt tre till fyra år nu. Fortfarande är infrastrukturen heller inte löst för maskiner i byggindustrin som är rörligt. Och priset är högre, det är tveklöst så. Samtidigt är det svårt att få igång en europeisk batteriproduktion som är lönsam och effektiv med dessa låga nivåer, säger Chris Sleight.
Men kanske börjar det dra ihop sig. Ska storstäderna ha utsläppsfritt i innerstan om fem år… Så är dags att ta fram miniräknaren och fundera på när det blir mer lönsamt att investera i elektriskt än i maskin med förbränningsmotor.
Det som oroar de västerländska tillverkarna är Kinas försprång där de inhemska tillverkarna redan har nått volymer som lett till lönsam industriell process. OHR räknar med att det finns ett 30-tal tillverkare av elektriska maskiner i Kina som konkurrerar och driver på batteritillverkarnas volymer. Europa är inte i närheten. Elmaskiner tillverkade utanför Kina kommer att vara dyrare i inköp i flera år framåt.
En väg runt detta är nya affärsmodeller. Den aktör som mest experimenterar med detta just nu är Volvo CE. Affärsmodellen brukar gå under benämningen ”Equipment as a service”. Tillverkaren (eller maskinleverantören) fortsätter att äga maskinen och entreprenören ”prenumererar” på tjänsten maskin.
Den här modellen bygger på att tillverkaren räknar med att den högre produktionskostnaden inte utan vidare går att ta ut mot kund men att affären går att räkna hem över tid då elektriska maskiner förväntas dra på sig lägre kostnader för service och underhåll. Entreprenören drar ekonomiskt nytta av lägre driftkostnader.
Men det finns flera varningsflaggor som kan skaka om branschen:
Om behovet av service och underhåll minskar – så betyder det också färre reservdelar och behov av stora lager och logistiska megalösningar. Detta öppnar för nya spelare i leverantörsnätet som tidigare inte ens kunnat ta sig över murarna. Anläggningsmaskiner byggda i Kina till konkurrenskraftiga priser kan få nya västerländska varumärken som kan pressa de etablerade.
– Fast det kommer bli svårare än man tror att skaka om den här mogna branschen. När det gäller anläggningsmaskiner så finns det inte en typ, utan många olika sorter. Det gör det svårare för nya aktörer. Jag ser inte detta som ett hot just nu i varje fall, säger Chris Sleigth.
Men en sak är säker. Det är med stort självförtroende de svenska maskinleverantörerna med kinesiska elmaskiner nu ställer ut på Entreprenad Live och andra mässor. Priset är tydligt lägre än hos de etablerade. Och krav på service kommer bli klart mindre. Det finns en öppning här och nu.
– Intresset är jättestort och vi har maskiner från Sany att leverera här och nu. Maskinerna har gått i test och tål allt väder. Våra maskiner har fem års garanti eller 10 000 timmar, säger Johan Lind på Nordfarm.