maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

”Elmaskiner i regnskogen”

Jodå, det hörs ett surrande när David Gormans grävare lastar grus i hjullastarens skopa. Och ett pipande varningsljud när den backar iväg. Annars är det knäpptyst. Båda är ju elektriska.

writer image
Sofia Barreng

Lästid:  0 min

article

David Gormans arbetsplats är inte den vanligaste. Han arbetar med anläggning och design av utemiljöer vid en mycket speciell trädgård, Eden Project i brittiska Cornwall. Hit kommer tusentals besökare årligen för att uppleva fantastiska växthus och utomhusodlingar fyllda med plantor från hela världen. 

Ni har två eldrivna anläggningsmaskiner här. Hur kommer det sig? 

– Vi har dem på lån från Volvo CE och det ligger väldigt väl i linje med att vi gör allt vi kan för att minska utsläpp. 

Ni fick hit maskinerna i början av februari, vad använde ni för maskiner innan dess? 

– Vi brukar hyra olika arbetsmaskiner beroende på vilken typ av jobb som aktuellt för tillfället, det kan vara grävmaskiner mellan ett ton och tio ton. Vår uppgift är att underhålla och anlägga ytor i anläggningen, som att gräva diken, flytta sten, planera vägar. 

– Just nu har Eden Project avslutat bygget av en egen plantskola och mitt team har designat och byggt utemiljön kring den. 

Hur tycker du att de elektriska maskinerna står sig jämfört med de konventionella? 

– Det har fungerat bra, vi har lärt oss att planera vårt arbete utifrån när vi behöver ladda. Vi har en snabbladdare som vi använder under raster på dagen och en långsamladdare för nattladdning.

Hur länge kan ni köra innan ni måste ladda? 

– Om jag kör grävmaskinen non stop så klarar ett fulladdat batteri ungefär 2,5 till 3 timmar. Med en timmes rast och snabbladdning så är den tillbaka till 80 procents laddning. Men det är sällan jag kör så intensivt, oftast räcker laddningen längre än så. 

– Grävmaskinen drar mest vid transport och om jag behöver kan jag helt enkelt lasta den på ett släp och köra dit jag vill för att spara på batteriet.

Ni har en svensk Holms-borste på hjullastaren, har ni märkt att batterierna snabbare tar slut när ni använder hydrauliken? 

– Hittills har vi inte märkt någon större skillnad, men vi har inte kört så mycket.

– Vi för hela tiden dagbok över hur vi använder maskinerna, hur länge vi kör, vilken typ av uppgift vi gör och hur mycket energi som gått åt. Uppgifterna delar vi med Volvo CE och de berättar för oss hur mycket koldioxid vi har sparat jämfört med en dieseldriven maskin.

Tycker du att en elektrisk grävmaskin har likvärdiga egenskaper jämfört med en vanlig maskin? 

– Jag ser ingen större skillnad, när det krävs styrka så finns den där. Man måste bara lära sig att ställa in i rätt effektläge beroende på uppgiften.

Vad ser ni som de största fördelarna med en elektrisk maskin? 

– Vi arbetar ibland inne i växthusen. I vårt regnskogshus är det en känslig miljö och om vi kör med en dieseldriven maskin måste vi öppna och ventilera, det behöver vi inte nu. Dessutom är ju maskinerna tysta och stör inte besökarna med maskinbuller.

Text: Sofia Barreng

David Gorman

Bor: Newquay, Storbritannien.

Ålder: 40 år.

Familj: Fru och två barn.

Utbildning: Trädgårdsarkitekt, maskinförare.

Anställning: Eden Project, Cornwall.

Lön: Enligt avtal.

Hobby: Familjen.

Volvo ECR 25 Electric

Årsmodell: 2023.

Effekt: 18 kW.

Vikt: 2,7 ton.

Utrustning: Dikesskopa, planskopa, vanlig skopa.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer