- Det känns toppen att vi är igång, säger Fredrik Gustafsson, Head of Smart Charging Infrastructure på Ellevio. Att öka antalet laddplatser är en viktig del i energiomställningen, och att dessutom bygga dem med elektrifierade maskiner är ett stort steg framåt hållbarhetsmässigt. Det här kommer vi se mycket av framöver. Det här är framtiden.
I samarbete med Stockholms stad, Omexom, Qwello, Volvo Construction Equipment, Volvo Lastvagnar, Swecon och Husqvarna Construction genomförs denna elektrifierade entreprenad. Laddgatan, som kommer bestå av sex laddplatser, byggs helt utan lokala partikel- och koldioxidutsläpp och med mindre buller, konstaterar parterna. Såväl grävmaskinen som andra arbetsfordon drivs av el.
Den 6 december ska Stockholms stads trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) att vara på plats på Frödingsvägen för att lära sig mer om de olika delarna i projektet och om den elektrifierade utrustning, maskiner och fordon som används. Det är såhär maskinleverantörer och entreprenörer nu kommer att samarbeta för att ta marknadsandelar med den nya tekniken.