Nu har du kört väghyvel i cirka tio år, men du började karriären med att lägga asfalt för Skanska i 17 år. Hur kom det sig att du bytte över till att köra väghyvel istället?
– Ja, det blev nog bara så. Det var Skanskas hyvel, jag hjälpte killen som körde den och han lärde mig köra. Efter något år gick han i pension och då tog jag över hyveln.
Nu har du egen firma och kör för Per Lacks Entreprenad AB. Men det är fortfarande samma hyvel. Hur gick det till?
– Skanska bestämde sig för att sälja och börja hyra maskiner istället. Jag kände Per Lack sedan tidigare och han köpte hyveln. Han hade inte haft den maskintypen tidigare, men jag hade ju kontakter med mig när jag började köra för honom. Till en början körde vi mycket åt Skanska.
Berätta om maskinen, den har ju några år på nacken.
– Ja, den är sen 2007 och har gått 20 000 timmar, men den är helt otrolig, det har knappt varit några fel på den. Håller säkert 10 000 timmar till.
Vad är det som slits på en väghyvel?
– Det kan bli glapp, i bordet till exempel, men det mesta går att åtgärda genom att shimsa. Allt är så välbyggt, det är en stor och kraftig maskin och vi kör den mest på jobb där den inte behöver jobba nära gränsen för vad den tål.
– När Skanska köpte maskinen gjorde de den riktigt välutrustad. Till exempel har den ett konstanttryckssystem, så att man kan ställa trycket när man kör med flytläge och till exempel plogar snö. Den ligger med ett konstant tryck tills det kommer en knöl, då lyfter den.
Nu är det ju inte enda hyveln Per Lack har i firman. Han har en nyare Hidromek väghyvel och en minihyvel från Laser-Grader också? Vilka jobb går de olika hyvlarna på?
– Volvohyveln blir mest underhåll av grusvägar och snörörjning, ibland asfaltjustering även om just det här jobbet var mest en slump att den här maskinen var närmast. Den har en strängspridare baktill, som jag använder på grusvägar, och det gör att kan bli lite klumpig att ta in på mindre områden. Hidromeken är den maskinen som vi använder mest till finjusteringar för asfalt. Vi har även en totalstation i firman så att vi kommer ner på en noggrannhet på bara några millimeter. Minihyveln är ännu ganska ny.
Hur ser det ut om fem år, sitter du fortfarande i en väghyvel?
– Ja, det gör jag säkert.
Inga nackdelar?
– Kan vara lite stressigt ibland, men det finns ju mycket jobb. Sen kan jag störa mig på att man krånglar till alla modeller så fruktansvärt idag. Det är rena skrivbordsprodukter.
– Ibland skulle det varit bra om bladet var gjort av gummi så det kunde följa alla kurvor de lägger in i sin design!