maskinentreprenoren logo

Branschreportage

Fina maskiner för frisk firma

När Fredrik Karlsson och hans...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

När Fredrik Karlsson och hans killar rullar in går det inte att ta miste på vem som kommer.Elegant djupsvarta med röda accenter är hans maskiner något utöver det vanliga, och det är meningen.– Jag ser det som ett sätt att marknadsföra mitt företag.Även om novemberdimman ligger tjock när Maskinentreprenören besöker arbetsplatsen i Upplands Väsby ligger ett speciellt skimmer över de två grävmaskinerna som arbetar där. Ni vet det där skimret som liksom strålar från grejor som vårdas väl.Lite extra skimrar det också från gänget som arbetar i maskinerna. De tillhör nämligen den glada skara som har kul på jobbet. Det är helt enkelt så att omsorg om varje detalj gör jobbet så mycket mer tillfredsställande.– Det är roligt att göra något extra med maskinerna och jag har alltid gillat när det sticker ut, konstaterar Fredrik Karlsson. Fredrik har kört grävmaskin sedan strax före millennieskiftet och tycker att hytten är bästa arbetsplatsen. Från början var det dock inte alls meningen att han skulle bli maskinförare.– Jag gick fyraårig teknisk linje på gymnasiet och testade flera olika jobb första åren därefter, berättar han.Andreas Karlsson lägger mycket tid på sin maskin. Och vinner priser för det.Efter en AMU-utbildning 1998 var det dags att äntra hytten och efter några år som anställd bestämde sig Fredrik för att starta firma. Till en början körde han företaget som enskild firma, men i takt med att verksamheten växte blev det klart att ett aktiebolag passade bättre och 2009 bildades Rösab. Under de tio år som gått sedan dess har företaget vuxit från en till tre grävmaskiner och Fredrik har nu två anställda, Andreas Karlsson och Robban Jansson.Att passa på att växa och bli större i takt med högkonjunkturen har inte varit en avgörande del av Fredriks plan för sitt företag. Han ser fyra förare som ett maximum för firman.– Just nu är vi tre och jag har visserligen haft funderingar på att gå upp till fyra personer, men med tanke på att det verkar som om marknaden börjar mattas av lite nu så stannar jag nog här.Fredrik Karlsson driver entreprenadfirman Rösab sedan tio år tillbaka. Han vårdar sitt företag och sina anställda genom att vårda sina maskiner.Till saken hör att Fredrik till varje pris vill vara kvar i maskinhytten, det är maskinförare han är, inte företagsledare. Det innebär också att han endast tar underentreprenader, att räkna på egna jobb är inte aktuellt. Idag gör företaget allt från grunder och VA till finplanering, och jobbar ofta för Skanska. Markentreprenaden i Upplands Väsby är för Skanska och deras beställare BoKlok. Det är nya bostäder som är på gång.– Vi ska bygga lägenhetshus i fyra våningar, berättar Jörgen Forsborg, BoKlok.– Det blir ett hus på ena sidan vägen och tre hus på andra sidan enligt byggsystemet BoKlok Flex. Totalt bygger vi 68 lägenheter som ska vara klara i slutet av oktober nästa år.Markarbetena påbörjades för ett par veckor sedan och Fredrik Karlsson håller som bäst på med en VA-schakt samtidigt som Andreas Karlsson med hjulgrävare och kärra kör några lass 0-150 som underlag. De två jobbar ofta tillsammans som ett team. Firmans tredje grävmaskin brukar gå på andra jobb.Andreas kör en Volvo EW160E från 2016. Fredrik köpte den ny och i originalfärger, men när det var dags för semester kom han på andra tankar. Han hade ju alltid velat ha en svart maskin.– Jag folierade den på semestern som överraskning åt föraren, berättar han. Så kan en företagare alltså hålla sina anställda nöjda. Att Andreas uppskattar sin maskin råder inga tvivel om. Han går med liv och lust in för att ta sin maskin vidare i den vidunderliga värld som heter maskinpimpning.En tur runt maskinen bjuder på både väntade och oväntade utsmyckningar. Att det finns en liten kille som skickar en stråle är ju väntat, men varför träffar strålen just ordet Leksand?– Ville bara retas lite med kompisarna som håller på dem, skrattar Andreas och pekar på den svartgula flaggan som avslöjar honom som Brynäs-fan.Klubbflaggan får sällskap på taket av en svensk flagga, men också av en uggla med ilsket röda lyktor som ögon. Riktigt vad den gör där går inte att få ett direkt svar på. Fredrik har en på taket av sin Volvo EC220E han också, men den här har orange ögon. Kanske är de fågelskrämmor med uppgift att hindra fåglar att skita ner maskinerna. Eller så är de bara där som fin prydnad. Hjulgrävaren har nu körts i tre år sedan Fredrik folierade den, men hittills finns inte en endaste skada i folien. Fredrik har hört att folien ska hålla i åtminstone sex år, men under Andreas ansvar finns en klar möjlighet att det blir betydligt längre än så. När det blev dags att investera i ytterligare maskiner valde dock Fredrik att beställa dem svartlackerade från fabriken i Tyskland. 2017 köpte han en Volvo EC250E och i fjol kom den EC220E som Fredrik kör själv.– Det var inga problem att välja en annan färg, jag tror att det är ganska vanligt i Europa att till exempel uthyrningsfirmor har maskiner i egen färg.En effekt av att lacka maskinen i avvikande kulör är också att de blir mindre stöldbegärliga även om Fredrik menar att det inte har så stor betydelse för så stora maskiner som hans.Detaljerna på de svarta grävarna är gjorda i samma glada röda färg, som Fredrik använder i sin logotyp. Att tiltrotatorerna även de är röda skapar en misstanke att märket valts efter färg, men det förnekar Fredrik. Däremot avslöjar han att det finns en tanke på att i fortsättningen göra en justering av färgkoden på detaljerna så att de helt stämmer med Rototilts rödfärg. Att färgburken varit framme vid flera tillfällen är dock helt klart. Fotsteg, fästen, rör, galler och andra detaljer är vackert röda. Inne i hytten på 160:n råder dock det svarta. Här är tak och väggar klädda i skinnimitation prydligt satt på plats med knappar och sömmar.Naturligtvis ska navkapslar vara kromade.Bakom stolen finns två infällda högtalare som vittnar om förarens musikintresse och rutan pryds av gardiner med fransar bakom texten Solkusten som avslöjar firmans hemvist i Norrtäljetrakten. Andreas berättar att han gjort inredningen själv med hjälp av en kompis som lämpligt nog jobbar professionellt med hyttinredning.Förutom rött har även krom använts som kontrast. Avgasröret är naturligtvis kromat liksom navkapslar och lysrampsbågar. På ett rör med infällda lampor står hashtaggen LillLökensCustom och Andreas berättar att han försöker lägga upp bilder på internet av maskinerna så ofta han hinner. En titt på hans olika konton visar bländande blanka maskiner, polerade till perfektion. Och det är en perfektion som till och med fått pris. Två år i rad har maskinen kammat hem förstapriser på Stockholm Truck Week. 2018 vann Rösabs EW160E första-priset i klassen Grävare och i somras blev det förstapris både i klassen Entreprenad Maskin och Ljusshow Entreprenad Maskiner. Andreas uppdateringar på nätet tillsammans med priserna har gjort Rösabs maskiner till kändisar.Assistenten Maja på spaning– Det har varit stort intresse på nätet. Bilder på våra maskiner har länkats och delats, främst på lastbilssidor där många tycker att pimpade maskiner är kul, berättar Andreas.– Folk ringer till oss och vill prata om maskinerna, en gång ringde en kille från Tyskland som inte kunde prata engelska och jag kan ingen tyska så det blev ju ett konstigt samtal, skrattar han.Uppmärksamheten börjar nästan bör-ja närma sig kändisskap och Fredrik och Robban berättar att Andreas till och med anlitats som modell i reklam för fritids-kläder. Kan man möjligen kalla honom grävmaskinsvärldens första influencer?Skämt å sido. Här kommer vi nämligen in på själva kärnfrågan igen. Det är nämligen inte en helt fåfäng sysselsättning att lägga tid på att få sina maskiner så prydliga och tilltalande som möjligt.Det är en mycket medveten verksamhet. Fredrik kan konstatera att hans investeringar i maskinerna har haft stor betydelse för hans företag. De har inneburit att han inte har behövt söka med ljus och lykta när det varit dags att anställa, tvärt om faktiskt.– Andreas fick höra att jag sökte folk och hörde av sig till mig. Sammasak hände nyligen när föraren av min Volvo EC250E skulle sluta. Robban fick höra om det via kompisar och hörde av sig till mig.Nu jobbar han sin första vecka i 250:n.Jag vill inte ha vem som helst som förare i mina maskiner. Den största maskinen går ensam på jobb och jag måste kunna lita på att föraren klarar sig själv.Det ena ger helt enkelt det andra. En påkostad maskin attraherar förare med intresse för fina maskiner och med det följer att de tar hand om dem lite extra.Rösab-teamet delar ett mycket starkt maskinintresse.Andreas Karlsson är ett strålande exempel på att teorin håller. Även nyanställde Robban Jansson tänker i samma banor. Trots att han bara just avverkat sin första vecka i Rösab-teamet har han redan en klar uppfattning om nya jobbet.– Maskinen är ju mitt kontor, och jag vill ha fint på kontoret. Dessutom är Fredde mycket bra att ha att göra med, han är en bra chef. Hur mycket extra pengar det får handla om är dock svårt att få svar på. Fredrik ruskar bara på huvudet som svar på frågan om hur mycket det får kosta.– Det är klart att det finns en gräns, men jag tror inte att vi är riktigt där ännu, skrattar han.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer