2018 grundades Fleaty och under det första verksamhetsåret växte den digitala egenutvecklade plattformen fram.
Under slutet av 2019 fick de första bolagen chans att testa systemet och tycka till om produkten. Samtidigt vidareutvecklades och anpassade Fleaty plattformen efter marknadens behov och hösten 2020 stod man redo för bred lansering. Idag har man hundratals anslutna materialleverantörer, beställare och åkeriföretag anslutna. Nya tillkommer i en ständig ström.
– Hälften av omsättningen är idag Stockholm, resterande är spritt över landet. Vi ser en stor efterfrågan över hela landet, säger bolagets vd Filip Stamenkovic.
Fleatys omsättning talar också sitt tydliga språk, från 17 miljoner förra året till över 50 miljoner i år. Under förra året gick också den första investeraren, franska Hesus, in med 10 miljoner kronor och inom några år väntar expansion till de länder som Hesus är verksamma i; Storbritannien, Frankrike, Polen, Tyskland och Schweiz. Men allra först ligger fokus på etablering i Norge och Danmark och ytterligare satsningar på den svenska marknaden.
– Vi håller på att anställa en country manager till Danmark och hoppas att ha kommit igång även i Norge innan årsskiftet, säger Filip Stamenkovic.
Vi har även anställt en Sverigechef för ett par veckor sedan, Marjan Djuricic, som har lång erfarenhet som egenföretagare och har jobbat i många olika branscher, däribland åkeri. Han ska fortsätta tillväxten på den svenska marknaden och utveckla företaget och produkten.
Fleaty sysselsätter idag 10 anställda, men räknar med att behöva rekrytera kraftigt närmaste tid, inom både sälj, marknadsföring och administration.