maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Fler nya lastbilar förra året - ökning av elektriska

Under helåret 2023 nyregistrerades 45 861 lätta lastbilar och 7 998 tunga lastbilar, vilket jämfört med 2022 var en ökning med 24 respektive 9 procent, enligt Trafikanalys. Andelen elektriska lastbilar ökar.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Volvo Lastvagnar stört i Sverige på tunga lastbilar. Volkswagen tar hem lätta sidan. Foto: Volvo/Pressbild

Volvo Lastvagnar hade en stark försäljning under 2023 och blev återigen största lastbilsmärket i Sverige med 45 procent i segmentet tunga lastbilar över 16 ton. Detta enligt Volvo själva.

– El- och gaslastbilar byggs nu i Tuvefabriken och i Gent dagligen, på samma produktionslinje som våra diesellastbilar. Jag är mycket stolt över att hela kedjan har fungerat så bra under året, alla från våra underleverantörer till vårt fabrikssystem har verkligen lyckats leverera ut lastbilar. Alla påbyggare har också gjort en stark insats med att bygga och leverera kompletta ekipage till våra kunder, säger Stefan Strand, VD för Volvo Lastvagnar i Sverige.

Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57 procent och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på närmare 30 procent. Nya ID. Buzz Cargo går direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar är därmed Sveriges mest populära.

- Det har rullat ut fler bilar från Volkswagen Transportbilars fabriker under 2023 och vi kan äntligen se att leveranstiderna minskar något, säger Helmut Löb som är märkeschef på Volkswagen Transportbilar.

Av de nyregistrerade tunga lastbilarna var 4,3 procent eldrivna, jämfört med 2,7 procent 2022. När det gäller lätta lastbilar var knappt 20 procent eldrivna, vilket är en ökning från 14,5 året innan.

- Elektrifieringen av medeltunga och tunga lastbilar för främst urbana och regionala transportuppdrag har nu inletts och det är inte fordonen som är begränsningen. För att elektrifieringen nu ska ta fart behövs fortsatt utbyggnad av laddinfrastrukturen samtidigt som styrmedel som förbättrar de ekonomiska kalkylerna inledningsvis behövs, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer