maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Fler och mer automatiska eltruckar i Bolidenområdet

Gruvföretaget Boliden deltar sedan en tid i ett arbete för att utveckla automationen i gruvorna. Även elektrifiering står högt på dagordningen. Nu höjer man tempot i Bolidenområdet i Kristineberg.

Text: Micael Appelgren
Foto: Foto: ABB

2021-10-04

Lästid

0 min
Eltruckar med malm och utan förare ska rulla i Bolidens gruva i Kristineberg om företaget får som dom vill.
Eltruckar med malm och utan förare ska rulla i Bolidens gruva i Kristineberg om företaget får som dom vill.
Dela

Utvecklingen av Bolidens gruvor sker i form av ett tvärfunktionellt program med medarbetare från hela koncernen tillsammans med partners som Volvo, Ericsson, Atlas Copco (Epiroc), Sandvik och ABB.

Samarbetet i Kristineberg för att få en fossilfri gruva där, är ett samarbete mellan Boliden, ABB och Epiroc. Här ska ny läggas upp ett system och en infrastruktur för att kunna köra elektrifierade autonoma gruvtruckar med fokus på att sätta det i skrap produktion. ABB planerar och bygger om den infrastruktur som krävs för detta via sina patenterade system (Ability eMine). Epirocs truckar (Minetruck MT42 )infogas sedan i detta system.

Det är projektet i Kristineberg som annonseras just nu, men även sattellitgruvan Rävliden finns med i planeringen.

I Bolidenområdet, det mineralrika Skelleftefältet i Västerbotten gjordes det första guldfyndet som lade grunden Boliden. Sedan produktionsstarten på 1920-talet har företaget brutit malm i nära 30 gruvor. Idag består området av underjordsgruvorna Renström, Kristineberg och Kankberg. Med undantag för Kankberg bryts det komplexmalm som innehåller zink, koppar, bly, guld och silver i samtliga gruvor.

Projektet med ABB och Epiroc får statligt stöd via Vinnova.

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy