I augusti förra året sjösatte Epiroc en ny organisation för Norden och Baltikum. Andrzej Mielko tillträdde som vd med placering i Stockholm. Han har 17 års erfarenhet från Epiroc/ Atlas Copco och har jobbat många år i hemlandet Polen, men under de senaste fem åren som vd för Epiroc i Centraleuropa, stationerad i Prag innan flyttlasset gick till Sverige för ett halvår sedan.
– Jag har nog besökt Sverige 300 gånger innan vi flyttade hit. Det blev Sverige eftersom det är nära till mina och min frus föräldrar som bor i Polen. De är äldre och skulle det hända dem något känns det bra att inte vara allt för långt borta, säger Andrzej Mielko.
– Sedan gillar jag Sverige också och vill veta mer om svenska traditioner och bo här, tillägger han.
Han har studerat svenska intensivt inför flytten och går regelbundet på svenskundervisning. Vid julbordet höll han ett kort tal på svenska. Målsättningen är att kunna kommunicera obehindrat på svenska vad det lider, men än så länge är det engelska som gäller för längre konversationer.
Den nya organisationen knyter ihop Norden och Baltikum på ett bättre sätt än tidigare och gör det lättare att hitta synergier mellan de olika marknaderna. Besluten ska gå snabbare och kunderna kommer dra nytta av att tekniska lösningar som testats och fungerar väl i ett land snabbt kan föras över till hela regionen. Marknaden i regionen ska ses som en helhet, där Epiroc har fokus på kunden, prestationen och ledarskap. Verksamheten utgår från verkstaden och det regionala huvudkontoret i Norsborg, söder om Stockholm. Avsikten med den nya organisationen är att fokusera ännu mer på framtida teknik, digitala lösningar, automationsprojekt, elektrifieringserbjudande och att utveckla ett nära samarbete för att leverera hållbara, innovativa lösningar till kunderna i regionen. Genom samverkan mellan de olika kulturerna, marknaderna och upplevelserna som finns i regionen vill Epiroc korta beslutsprocesserna och öka takten på förbättringar i Norden och Baltikum. Målsättningen är att ”vara och förbli Epirocs kundcenter för framtiden”.
– Ett stort jobb är att vässa affärsmodellerna för framtiden och förstå vad marknaden kommer att vilja ha, säger Andrzej Mielko.