Under hösten 2024 startade Trafikverket granskningar av flera stora projekt efter kraftiga kostnadsökningar, vilket lett till att kontrakt hävts och en leverantör har till och med polisanmälts.
Parallellt med granskningen arbetar Trafikverket med att stärka det kontinuerliga revisionsarbetet i projekten med interna och externa revisionsresurser samt en översyn av upphandlingsstrategier och upphandlingsmodeller.
– Den nya affärsformen alliansmodellen är ett resultat av det innovativa arbete som Trafikverket genomför. Jag är både nöjd och stolt över att vi utmanar branschen och testar alliansmodellen som första aktör på den svenska marknaden, säger Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket.
Alliansmodellen innebär att byggherre och leverantörer har en gemensam organisation och delar på ansvaret för planering, projektering, färdigställande och kostnadsstyrning för infrastrukturprojekt. Modellen ska vara ett verktyg till stärkt leveransförmåga, ökad kostnadskontroll och effektivitet inom komplexa projekt.
– Trafikverket tecknar det första kontraktet i Sverige enligt alliansmodellen med leverantören Peab för genomförande av entreprenaden av förbifarten av E22 förbi Söderköping, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Stora Projekt. Vi jobbar med ständiga förbättringar kring arbetssätt, uppföljning och samverkan kring projekten för att få större nytta av investerade medel och bidra till att underlätta människors vardag så att alla kan ta sig fram tryggt och smidigt.