– Det är viktigt att vi inte tappar fokus på de här frågorna bara för att vi är i en lågkonjunktur, tvärtom är de extra viktiga. Byggbehovet är enormt och ska vi bygga Sverige starkt måste vi vara en attraktiv bransch där alla får plats och mår bra. Vi har kommit en bit på vägen, men fler behöver göra mer för att inte branschen ska förlora viktig kompetens, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.
2015 väckte Byggnads och Byggchefernas gemensamma kampanj Stoppa machokulturen starka känslor i branschen. Efter snart tio år går de samman igen och presenterar en undersökning som visar att machobeteenden fortfarande är vanliga på landets byggarbetsplatser. Något som leder till sämre arbetsmiljö men även hotar kompetensförsörjningen till branschen.
För första gången presenteras nu ett machoindex för hela byggbranschen där både yrkesarbetare och tjänstemän blivit tillfrågade om hur man upplever machokulturen i branschen.
Resultatet visar att den upplevda machokulturen skiljer sig åt beroende på vem man frågar. Och det är både kön men framför allt ålder som är en avgörande faktor. Kvinnor i branschen uppfattar mer machokultur än männen men skillnaden mellan generationerna är ännu större.
Nästan hälften av yrkesarbetare och byggchefer uppfattar att det finns machokultur på jobbet. De som upplever minst machokultur är äldre, manliga chefer. De som upplever mest machokultur är yngre, yrkesarbetande kvinnor.
- Även om denna rapport visar att machobeteenden fortfarande är alltför vanliga finns ljusglimtar, säger Jeanet Corvinius, ordförande Byggcheferna. Branschens största utmaning är de diskriminerande skämten och det är alla överens om. Det gör det enkelt att börja förändra exempelvis med hjälp av de många beprövade verktyg som finns på sajten Stoppamachokulturen.nu.