Användningen av elektriska maskiner står för en minskning med 421 ton. 840 ton härrör från maskiner som rullat på HVO100. 547 ton har sparats genom att arbeta cirkulärt och återanvända berg- och jordmassor inom projektet.
– Stockholms stad har ett starkt engagemang att driva hållbarhetsarbetet framåt. På Slakthusområdet visar vi att med rätt inställning, rätt lösningar och rätt samarbetspartners är fossilfria byggarbetsplatser absolut möjliga idag. Det som var ett banbrytande tillvägagångssätt för bara ett år sedan håller nu på att bli standard för byggande. Och andra kommuner inspireras av vårt sätt att arbeta. Projektet är en värdefull testbädd med viktiga lärdomar. Vi får det här att hända genom att samarbeta med likasinnade partners som känner igen och förstår utmaningarna och har mod och engagemang, säger Anders Österberg (S), biträdande finansborgarråd och ordförande i exploateringsnämnden i Stockholms stad.
– Det vi gör i Slakthusområdet visar att hållbara byggarbetsplatser inte bara är något som finns i framtiden, de finns redan här – elektrifierade, effektivare och med en förbättrad arbetsmiljö. Vi på Volvo CE vill uppmana fler städer att följa Stockholms stads exempel och inkludera krav på utsläppsfritt i sina kommande entreprenader. Upphandlingar är nyckeln till omställningen – ställ krav och nya lösningar kommer. Det är så vi kan påskynda utvecklingen mot en hållbar framtid, säger Tora Leifland, Head of Public Affairs på Volvo CE.
– Det är viktigt att våra beställare ställer höga krav i sina upphandlingar precis så som Stockholms stad har gjort i Slakthusområdet, både vad gäller fossilbränslefri och emissionsfri drift. Höga krav inom klimat är en utmaning som vi gillar. Samarbetet med Volvo CE har varit viktigt för oss för att möta kravbilden. Tillsammans har vi kunnat utmana byggnormer och hitta nya arbetssätt, säger Lisa Kroon, projektledare på Skanska.