Krönika
Framtiden i branschen är redan här
Publicerad: 2024-06-17
Lästid: 0 min
Publicerad: 2024-06-17
Lästid: 0 min
Ingen har väl missat den förändring som skett de senaste åren inom branschen. Ord som hållbarhet, elektrifiering och koldioxidavtryck har varit ständiga ämnen för diskussioner och debatter. Är maskinbranschen redo att kliva in i framtiden? Eller är framtiden redan här?
När jag som barn såg Tillbaka till framtiden-filmerna på 1980-talet, och Marty McFly med sin DeLorean-tidsmaskin reste till framtiden år 2015, fanns det både flygande bilar och flygande skateboards, videosamtal och fingeravtrycksscanning. Då, på 80-talet, kändes det som i det närmaste helt osannolika uppfinningar. Nu har vi passerat ”framtiden” med nästan 10 år och videosamtal är en självklarhet idag. De flygande bilarna får vi fortfarande vänta på, men visst känns det nästan lika otroligt att det idag finns arbetsmaskiner som är helt eldrivna?
På den senaste Svenska Maskin-mässan på Solvalla kunde man verkligen se hur de eldrivna maskinerna tar allt större plats på marknaden, aldrig förr har besökarna kunnat uppleva ett större utbud av eldrivna maskiner på en mässa i Sverige.
Utan att överdriva pågår den mest spännande förvandlingen någonsin inom entreprenadmaskinsbranschen. De senaste 30 åren har arbetsmaskiner enligt Naturvårdsverkets statistik stått för ungefär 6 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Men nu börjar det faktiskt dyka upp fler och fler eldrivna arbetsmaskiner på byggarbetsplatserna, inte bara på enstaka pilotprojekt i storstäderna. Visst vore det fantastiskt om branschen kom under det magiska 6 procent-strecket nästa gång Naturvårdsverkets utsläppsstatistik redovisas?
Men innan vi kan börja räkna neråt i utsläppsprocenten och fullt ut börja förknippa byggarbetsplatserna med ord som tyst, ren och grön, krävs det hjälp och stöd från beslutsfattarna. Att hitta lösningar som underlättar utbytet till mer klimatneutrala alternativ är avgörande för att branschen ska kunna ställa om.
Regeringens förnyade klimatpremie för miljöarbetsmaskiner hjälper visserligen till, men gränsen på högst 20 procent av inköpskostnaden är satt för lågt. Innan de eldrivna maskinerna börjar massproduceras är priset fortfarande betydligt högre än en motsvarande dieseldriven maskin. Teknologin finns och maskinerna finns. Nu återstår bara att våga och kunna ta klivet.
För att överleva som aktör i framtidens maskinbransch krävs ett hållbart tänkande. Både maskinleverantör, maskinköpare och upphandlare behöver agera tillsammans för att hitta fungerande lösningar för att kunna bana väg för ett nytänkande. Den gröna omställningen är inte bara en fluga, utan en nödvändighet. Framtiden är redan här.
Text: Lina Tuvesson Hallman
De ljusa sommarnätterna i juni.
Oroligheterna i världen som inte tycks ta slut.
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.