maskinentreprenoren logo

Branschpricken

”Intresset för el­maskiner ökar stort och efter­frågan växer hela tiden”

Fredrik Askling, produktchef Electromobility, Swecon

writer image

Lästid:  0 min

article

Vad säger man till skeptikerna – som menar att det aldrig kommer att fungera med elmaskiner?

– Jag hör ju det hela tiden. Men det är sunt att vara ifrågasättande här. Det finns ingen anledning att arbeta med de här frågorna på ett onyktert sätt. Men vi ser att det finns en stor nyfikenhet nu – och kanske framför allt när det gäller stora maskiner som nu under året kommer in för att kunna levereras.

Hur ser de här nyfikna kunderna ut just nu – är det större eller mindre företag som funderar på elektriskt?

– Det jag märker nu är att de större drakarna, som man säger, eller hamnar till exempel; företag med redan stor maskinpark är ambitiösa när det gäller sin miljöprofil och har satt upp mål för sin verksamhet. De ser att de behöver elektricitet för att nå sina mål i verksamheten. De vill framtidsäkra sin maskinpark. Här går kunderna i takt med Volvos ambitiösa mål.

Men det är ju fortfarande ganska dyra maskiner vi talar om – har kunderna räknat rätt?

– Tittar man på hela livscykelkostnaden och jämför med en dieselmaskin så är det något dyrare, men inte mycket. Sedan får man tystare maskiner som inte släpper ut något, och arbetsmiljön blir då också bättre. Även det viktigt för kunderna. Just nu ser det ut som om efterfrågan blir större än vad vi kanske hinner leverera framöver.  

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer