maskinentreprenoren logo

Branschreportage

Fullt fokus på kärnan

Efter några tuffa år gör...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Efter några tuffa år gör Bröderna Engströms Entreprenadmaskiner – eller kort och gott Engströms – nu en nystart med ny styrelse och vdsom ska styra kosan åt rätt håll igen med fullt fokus på kärnverksamheten. –Engströms har mycket gott renommé och är ett väletablerat varumärke där jag ser stor potential. Nu ska vi backa tillbaka och göra det som vi är bäst på, säger företagets nya vd Peter Larsson.Engströms behöver nog egentligen ingen närmare presentation. De flesta i entreprenadbranschen känner till Örebroföretaget väl och det är inte konstigt eftersom man varit i branschen sedan mitten av 1950-talet. Företaget startade i Fjugesta 1956 av nuvarande ägarna Per-Eric och Jan-Olow Engströms föräldrar, och har med tiden vuxit sig till ett av de största privata entreprenadföretagen i Sverige.Med en helt ny ledning ska Engströms nu blicka framåt. Peter Larsson är företagets nya vd och Göran Eriksson, till höger, är ny styrelseordförande.För fem år sedan flyttade Engströms in i en gigantisk anläggning i Berglunda i Örebro där både kontor, verkstad, tvätthall och smedja huserar, men också flera andra verksamheter såsom kafé och restaurang – ja till och med en radiostudio – i ett så kallat ”truckstop”, vilket har tagit mycket fokus från kärnverksamheten och lett till röda siffror i boksluten de senaste åren.– Vi stod i ett vägskäl för fem år sedan, där vi antingen kunde dra ner på verksamheten eller gasa och bygga det här. Vi valde att gasa, säger Per-Eric Engström, ett av de tre syskonen som under senare år drivit företaget.Nu ska man återigen gasa men på ett helt annat sätt än tidigare och med fokus på det som man är bäst på – entreprenad-, anläggnings- och åkeritjänster.– Engströms är otroligt starkt som varumärke på anläggningssidan. Det var bland annat det som fick mig att ta det här jobbet, säger vd Peter Larsson.Och han borde veta. Han har nämligen över 20 års erfarenhet från entreprenadbranschen.– Jag har känt Per-Eric och hans bror Jan-Olow i 15 år och när jag fick frågan om jag ville ta över var det egentligen ingen tvekan. Jag har familjen här i Örebro så det känns skönt att få mer tid på hemmaplan och samtidigt få vara med och utveckla ett sådant fint företag, säger Peter Larsson.Hans tidigare erfarenheter kommer bland annat från Liebherr, där han både arbetat i Tyskland och med att bygga upp den svenska organisationen. Närmast kommer han från en ledningsbefattning på Drottningholms Entreprenad i Stockholm.Den närmaste tiden på Engströms kommer att präglas mycket av effektivisering och digitalisering. Det är något som Peter brinner för och är drivande i. Företaget kommer nagelfaras in i minsta detalj, varenda process ska gås igenom för att se var det är möjligt att göra förbättringar.I den egna smedjan både tillverkas och renoveras skopor för internt bruk och åt externa kunder. En av svetsarna är Mikolaj Dorozala.– Fortfarande är marginalerna små och det gäller att se över och optimera hela verksamheten. Det finns inte utrymme för att ha saker som driver kostnader. Vi måste se över var vi behöver göra förbättringar, det gäller alla delar i företaget, säger Peter Larsson.Så stor del av verksamheten som möjligt ska digitaliseras, ett omfattande arbete som precis påbörjats. Först ut är digital tidsrapportering och elektroniska körsedlar, ett arbete som kräver investeringar i form av både tid, pengar och engagemang.– Vi har redan nu kommit igång med den digitala tidsrapporteringen och fördelarna uppenbarade sig direkt. Tidigare lades ungefär 2-3 veckor på att manuellt hantera underlagen för lönehanteringen, nu går samma arbete på 2-3 dagar, säger Peter Larsson.– Det fanns de som inte trodde på det i början, men nu när de ser fördelarna är de väldigt positiva. Jag tror inte att det kommer bli några problem med körsedlarna heller. Det är ett enkelt system. Kan du hantera Facebook så kan du med lätthet hantera körsedlarna också. Krångligare än så är det inte, tillägger han.Innan sommaren hoppas Peter på att vara igång med de elektroniska körsedlarna.– Det är en stor investering men uppsidan är så mycket större i form av den boost för likviditeten som det genererar. Dessutom finns det fler möjligheter med systemet i och med att det är ihopkopplat med systemen som NCC, Skanska och JM använder. I princip innebär det att de kan skicka en orderförfrågan direkt till oss digitalt.Hur ser det då ut med orderingången för företaget i en tid som präglas av ovisshet och en situation som världen aldrig upplevt tidigare? Enligt Per-Eric har man detta till trots en väldigt stark orderstock och ser ljust på framtiden. Framförallt är det hög efterfrågan på schaktarbete, men även kranbilar och på asfaltssidan har det kommit in mycket förfrågningar senaste tiden.Hur Coronakrisen kommer att slå är det ingen som vet, precis som resten av landets företagare jobbar man på tills myndigheterna eller beställarna kommer med nya direktiv.– Problemen kommer väl om det inte går att få fram material eller om väldigt många ur personalen skulle bli sjuka samtidigt. Men vi jobbar på så länge vi kan och löser problemen efter hand, säger Per-
Eric Engström.Och just problemlösning är ett ord som Per-Eric återkommer till gång på gång.– Ordet ”nej” finns inte för mig. Vi tackar aldrig nej till ett jobb för att det är klurigt eller svårt, dyker det upp problem så löser man dem – direkt. Vi har hittat på många egna lösningar och produkter genom åren som har fungerat riktigt bra, berättar Per-Eric.– Vi försöker att tänka smart, både för oss och för våra kunder och ser till att även vara rädda om våra kunders pengar och arbeta så kostnadseffektivt som möjligt för alla, fortsätter han.Tillgång till egen verkstad löser många problem. Här jobbar bland andra Robin Andersson och Johnny Anneflod.Den egna verkstaden och smedjan betyder mycket för företaget. Här löser man många problem och att själva kunna styra över mekanikernas tid är en nödvändighet för att verksamheten ska funka.– Nu kan vi prioritera själva efter våra behov. Vi kan inte ha en maskin som står i tre veckor innan en servicetekniker har tid att komma ut och titta på den, säger Per-Eric.Maskinparken består av ungefär 150 maskiner och lastbilar i olika storlekar och utföranden.– Vår största maskin är en 72-tons Volvo. Men det stora flertalet är betydligt mindre än så. Vi har ett gäng runt 30-ton och en del hjulgrävare från 14 till 18 ton också, berättar Per-Eric, som mer eller mindre är uppvuxen i maskiner och själv operativt är med ute i produktionen på daglig basis.– Jag började köra dumper 1972 och sen dess har jag kört de flesta maskiner. Jag trivs inte bakom skrivbordet, det är därför vi har tagit in Peter, säger Per-Eric.Att hålla sig uppdaterade med ”nya fräscha grejer” är viktigt, både för att kunna hålla en hög produktivitet men också för att vara attraktiv som arbetsgivare. Varje år byts ungefär 20 fordon ut och förarna brukar få en hel del att säga till om när det ska köpas nya maskiner. Att man lyssnar förarnas önskemål är viktigt tycker Per-Eric.– Det gör att de är rädda om grejerna. Många ser maskinen de kör som ”sin egen”. Det innebär att de tar väl hand om den också, då kostar man gärna på dem lite extra belysning eller utrustning som de vill ha. Det har man igen många gånger om med en väl omhändertagen och vårdad maskin, säger Per-Eric.Engströms grundades på 50-talet av nuvarande ägarnas föräldrar. Per-Eric Engström har kört entreprenadmaskiner sedan 1972 och är med ute i verksamheten på daglig basis.Och att maskinisterna är måna om grejerna råder inga tvivel om. När vi åker ut till en arbetsplats strax söder om Örebro för fotografering undrar maskinisterna på plats varför ingen har ringt tidigare så att de kunnat snygga till de lätt tillsmutsade men mycket välvårdade maskinerna.En av maskinisterna är Alexander Knutsson, som sitter i en Cat M314F. Han har jobbat på Engströms i nio år och trivs bra med både arbetsgivare och kollegor.– Jag tycker det är kul och har bra folk som jag jobbar tillsammans med, säger han.Per-Eric beskriver hela företaget lite som en stor familj och det märks direkt på stämningen mellan personalen. Det här är en arbetsplats där man trivs och många har jobbat länge – en del hela sitt yrkesliv.– Vi har haft väldigt låg personalomsättning och har kunnat rekrytera för de behov vi har utan problem. Det är klart att det hjälper till att ha ett välkänt namn och vara inarbetade i branschen men det beror också mycket på att vi är väldigt måna om vår personal, säger Per-Eric Engström.– Personalen är jätteviktiga för oss, de är vårt skyltfönster utåt och det är tack vare att de gör ett sådant bra jobb som vi har det goda rykte som vi har, inflikar Peter Larsson.Man har till och med lyckats med konststycket att rekrytera flera tjejer, en handfull av dem är lastbilschaufförer, men man har också en kvinnlig grävmaskinist och en kvinnlig teleskoplastarförare.– Det är vi väldigt glada över, de behövs och får gärna bli fler, säger Peter Larsson.Att gå in som företagsledare i ett familje-företag brukar många se som en utmaning, men för Peter kändes det lockande.– Jag har känt ägarna länge och vi driver åt samma håll, det är viktigt. Dessutom kompletterar jag och Per-Eric varandra på ett väldigt bra sätt. Jag är mer för organisation och ordning och reda medan Per-Eric har bättre koll på vad som funkar ute i produktionen och får styra den biten, säger Peter Larsson.– Jag ser potential för Engströms att växa och det kommer vi alldeles säkert att göra, men inte på bekostnad av lönsamhet. Vi ska växa där vi ser att marknaden finns och där vi kan växa utan att det påverkar stabiliteten i företaget, säger Peter Larsson.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer