Branschnytt
Genomslag i Förbifarten
Förbifart Stockholm är nu en regelrätt tunnel. Även om det är mycket arbete kvar. Sju års arbete för att vara exakt. Om tidsplanen håller.
Micael Appelgren
Publicerad: 2023-10-04
Lästid: 0 min
Publicerad: 2023-10-04
Lästid: 0 min
De kommande sju åren färdigställs tunneln, installeras teknik och genomförs många utförliga tester. Ett omfattande arbete då E4 Förbifart Stockholm kommer fördubbla mängden teknisk utrustning i Stockholms väganläggning. De högteknologiska säkerhetssystemen som installeras motsvarar de som idag finns i Norra och Södra länken, Essingeleden, Norrortsleden och Muskötunnel tillsammans.
– Nu är vi igenom berget och tunnlarna är öppna från Häggvik till Kungens kurva. Nu börjar ett omfattande och tidskrävande arbete att se till så att denna högteknologiska anläggning uppfyller alla tänkbara krav på europavägar och vägtunnlar, innan vi kan välkomna trafikanterna 2030, säger Camilla Magnusson, projektchef på E4 Förbifart Stockholm.
E4 Förbifart Stockholm ska avlasta trafiken i Stockholm, minska sårbarheten för trafikstörningar vid till exempel olyckor och underlätta transporter från andra delar av landet att smidigare passera runt stan. Nya knutpunkter och linjer kommer komplettera befintlig kollektivtrafik och underlättar resandet för stockholmarna med kortare pendlingen till jobbet, är det tänkt.
Text: Micael Appelgren
Med sina två tunnlar, en södergående och en norrgående, kommer E4 Förbifart Stockholm bli en av världens längsta trefiliga motorvägstunnlar.
Längd ny väg: drygt 21 km
Varav i tunnel: drygt 18 km
Antal körfält: tre i vardera riktningen
Antal nya trafikplatser: 6
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.