Maskinfabrikerna runt om i världen står nu och tuggar sakta framåt och man gör det man kan för att behålla personalen tills dess att marknaderna runt om i världen beräknas ta fart igen 2025 och året efter det. Faran är att man gör sig av med för mycket folk och får svårt att hänga med när beställningarna kommer igång. Då får vi igen långa leveranstider och maskiner som anländer till kunderna för sent.
Många tillverkare gick ur 2023 med bra siffror - men räknar med att 2024 blir betydligt lugnare än 2022 och 2023. För leverantörerna som ligger längre fram mot slutkunden räknar många nu med att det kommer en uppgång redan hösten 2024. Under 2023 har många leverantörer betat av en orderstock som beställdes av kunderna 2022.
Nedgången som tillverkarna förväntas leva med - minus åtta procent - under 2024 är dock inte dåligt på något sätt. OHR kategoriserar nivåerna som ett normalår. Däremot spår OHR att vi igen når rekordhöga nivåer mot slutet av 20-talet. Bakgrunden är det underliggande globala behovet av infrastruktur.
Nedgången på åtta procent är en global siffra. Den europeiska marknaden antas gå ner något mindre - sex procent.
Volvo CE:s vd Melker Jernberg kommenterade siffrorna för Volvo CE såhär under Volvodagarna i slutet på maj:
- 2024 blir ett tuffare år än 2023, men den här industrin är cyklisk och vi kommer göra det bästa av det.
Jernberg tog också upp hela omvärlden - och hur val till olika parlament i världen, krig och handelskriget mellan Kina och USA. Vem som blir president i USA. Det är hur som helst mer än konjunkturer som just nu kan och kommer att påverka den globala ekonomin.