Branschpricken
”Kulturella faktorer bakom få anbud från maskinentreprenörer”
Göran Domås, affärsstrateg på Trafikverket
Micael Appelgren
Publicerad: 2023-04-14
Lästid: 0 min
Publicerad: 2023-04-14
Lästid: 0 min
Trafikverket vill gärna att fler ME-medlemmar visar intresse för Trafikverkets kontrakt. Hur ska det bli bättre?
– Vi har gjort mycket och det arbetas intensivt med flera projekt där både Trafikverket och ME är aktiva. Vi har förenklat och anpassat kravställningen i utvalda projekt så att förfrågningsunderlaget är mer specifikt för det aktuella projektet till exempel. Men det är bara en sak av flera vi jobbar med.
Vad mer krävs för att maskinentreprenörer ska bli intresserade av att välja att själva lämna anbud istället för att nöja sig med att vara underentreprenörer?
– Utbildning är en sak. Där har vi haft en del projekt med ME-skolan till exempel. I Norr har vi arbetat med det vi kallar Anbudskolan. ME har också så kallade leverantörsteam där Trafikverket och entreprenörerna träffas på regional nivå för att vi ska hitta sätt som leder till att fler ME-företag lämnar anbud.
Den här typen av projekt har funnits i ganska många år, men det är fortfarande så att Trafikverket tycker att det är för få ME-medlemmar som är intresserade. Vad beror det på?
– Mycket handlar det kom kulturella faktorer, gissar jag. Det är ett mönster som kan brytas om några går först och visar att det går. Vi slutar inte arbeta för detta. Trafikverket har hand om skattemedel och vi behöver mer konkurrens i våra projekt.
Text: Micael Appelgren
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.