Det är stadsmiljö- och exploateringsförvaltningarna i Göteborgs Stad som har arbetat fram de nya, skärpta kraven som redan har börjat gälla vid upphandlingar av bygg- och anläggningsprojekt.
Sedan 2021 samarbetar Göteborg med Stockholm, Malmö och Trafikverket kring en gemensam kravtrappa för fossilfria drivmedel. I februari 2024 ställde sig kommunfullmäktige bakom målet om 100 procent fossilfritt senast 2030. Men redan nu i vår har stadsmiljöförvaltningen och exploateringsförvaltningen infört kravet. Det innebär att arbetsmaskiner och lastbilar ska drivas med ”biodieseln” HVO100 eller el, vilket ger upp till 70 procent lägre koldioxidutsläpp och förbättrad luftkvalitet tack vare minskade kväveoxider och partiklar, enligt Göteborgs stad.
– Vi är stolta över att ligga i framkant tillsammans med andra storstäder. Det här gör verklig skillnad, och nu hoppas vi att fler verksamheter följer efter och att elektrifieringen tar fart, säger exploateringsdirektör Kristina Lindfors.
– Kravet på förnybart drivmedel i kommande upphandlingar är ett naturligt och effektivt steg mot stadens mål om minskade klimatutsläpp från bygg- och anläggningsprojekt, säger stadsmiljödirektör Anders Ramsby.
Initiativtagarna Magnus Jäderberg, exploateringsförvaltningen, och Emil Björklund, stadsmiljöförvaltningen, hoppas nu att fler förvaltningar, kommunala bolag och andra kommuner inspireras att ta efter.
– Vi agerar föregångare och driver på utvecklingen för hållbart byggande. Fossilfritt är en lågt hängande frukt – nästa steg är att öka andelen elektrifierade arbetsmaskiner och transporter, säger Emil Björklund, förvaltningscontroller miljö, stadsmiljöförvaltningen.
Fastighets- och byggbranschen står för 20 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Av detta står arbetsmaskiner och lastbilar för sex procent – ett område där kommunerna kan göra stor skillnad, skriver Göteborgs stad i ett pressmeddelande.
Problemet i branschen har varit att det inte har skett kontroller. Detta kommer helt säkert att krävas även i Göteborg stad.