maskinentreprenoren logo
Branschreportage

Grävmaskinisten som blev influencer

Instagramprofilen @swedigger har nästan 10 000 följare. Den som ligger bakom kontot är 33-åriga grävmaskinisten Kristofer Clegg från Örebro, som på kort tid blivit en av branschens största influencers.

Text: Linn Posse

2021-06-17

Lästid

0 min
Dela

Det skulle köpas in en ny maskin i det företag som Kristofer jobb­ade på och eftersom han själv gillade att titta på maskinbilder i sociala medier bestämde han sig för att starta ett konto på Instagram, för att dela med sig av bilder och filmer från sin vardag i den nya maskinen. Året var 2016. Att han fem år senare skulle vara en av Sveriges största ”maskininfluencers” hade han aldrig kunnat drömma om.– Det började som en kul grej, jag har aldrig sett mig som någon influencer eller drömt om att jobba med sociala medier, säger Kristofer Clegg. Han jobbar sedan några år tillbaka på Gerhards Maskin & Entreprenad AB i Örebro, ett litet men brett företag med två grävmaskiner och tre anställda. Här kör han hjulgrävare och inte vilken som helst, nämligen en blåblänkande, klarlackad Liebherr 914 compact med ”extra allt”, som levererades för ett år sedan i maj.

– Det är chefen som gillar blå traktorer av ett visst märke, så han ville att grävmaskinen skulle matcha. Sedan är det kul att sticka ut också. Folk kommer ihåg när de har sett maskinen och så är den snygg att fota, säger Kristofer Clegg.Och skulle någon mot förmodan inte känna igen honom på maskinen så har hela insidan av stickan prytts med texten ”@swedigger”. Maskinen är utrustad med grävsystem från Moba och har ljusramper från MittX, tiltrotator från Engcon, som även den speciallackats för att matcha med övriga maskinen och EC-Oil för smidiga redskapsbyten bland annat.

– Jag fick vara med och välja vad det skulle vara på maskinen. Det går inte att säga vad jag är mest nöjd med. Allt. Jag tycker om helheten, det är en väldigt snygg och trevlig maskin, säger Kristofer Clegg.Den här dagen håller han på med ledningsschakt och markarbeten i Berglunda industriområde i Örebro, men ganska snart väntar ytterligare arbeten vid universitetssjukhuset i Örebro, där företaget jobbat åt NCC sedan flera år tillbaka. Företaget är anslutet till schaktförmedlingen T-schakt och jobbar över hela Örebro län med det mesta inom mark och entreprenad.

– Att jag hamnade just på det här företaget är en slump egentligen. Jag träffade på killen som äger företaget, en gammal kompis till mig på en hockeymatch och vi blev att prata en stund. Han berättade att han hade köpt en hjulgrävare men att det inte blev som han hade tänkt sig med killen som skulle köra den. Strax därefter frågade han om jag ville börja köra åt honom och eftersom vi känt varandra länge så tyckte jag att det kändes bra att börja jobba för honom. Jag har kört det mesta i maskinväg, men hjulgrävare gillar jag lite extra.Intresset för maskiner har hängt i så länge han kan minnas och är fortfarande ett av Kristofers största intressen.

– Både min morfar, min pappa och min farfar har jobbat på lantbruk så det var ganska självklart för mig också att det skulle bli något med maskiner när det var dags för mig att välja yrkesbana. Jag har alltid gillat allt som brummar och låter, säger Kristofer Clegg. På gymnasiet blev det fordonsprogrammet med inriktning mot maskinförare och även om Kristofer jobbat en del inom lantbruk är det ändå i sin gräv­maskin som han trivs allra bäst.

– Det har nog att göra med min kreativa sida att göra. Jag tycker om att skapa saker och se att det blir någonting och så är det ju verkligen i mitt yrke. När man börjar kan det vara en leråker, men när man är klar ser man ett tydligt resultat av att man har varit med och skapat någonting.Den kreativa sidan hos Kristofer har också visat sig i form av ett fotointresse – i grunden var det detta som var upprinnelsen till Swediggers Instagram – och ju fler följare desto mer har Kristofer jobbat med sina bilder och utvecklats även som fotograf.– Jag lägger ner en del jobb på mina bilder och försöker hitta snygga vinklar, vill väl sticka ut lite även där, säger Kristofer Clegg. Flera gånger i veckan lägger han upp bilder på maskinen, inifrån hytten och på de olika arbetsplatserna som han är på samt före-och-efter-bilder. Han har höga krav på sig själv och menar att ”instagrammandet” får honom att utvecklas som grävmaskinist.

– Jag skulle aldrig lägga upp en bild på ett slutresultat där jag inte känner mig stolt över vad jag har åstadkommit och när så många följer ens arbete vill man ju så klart hela tiden bli bättre, säger han.När maskinen visas upp nästan dagligen i sociala medier vill det också till att den hålls i toppskick och även om maskinen inte är mer än ett år så syns det lång väg att den är väl omhändertagen både invändigt och utvändigt. Vårsolen får den att riktigt glänsa och när Kristofer hoppar in för att köra åker skorna direkt av för att hytten ska hållas ren och prydlig. Med tusentals följare får helt enkelt inget lämnas åt slumpen. Gensvaret på innehållet har varit enormt, i dagsläget följer fler än 9 000 personer hans konto på Instagram och milstolpen 10 000 följare är inte långt borta.

– Det känns jättekul. Det är svårt att svara på exakt varför det är så många som valt att följa just mig. När jag började var det inte så många som höll på med sociala medier i branschen och framförallt inte med videor som jag började göra mer och mer av. Mycket har nog handlat om timingen, att det låg rätt i tiden helt enkelt, och sedan att jag jobbat en hel del med kontot och lagt upp bilder nästan varje dag och ansträngt mig för att skapa ett intressant innehåll, fortsätter han.Det inlägg som fått störst spridning är en video där Kristofer kör med maskinen som fått över 1,3 miljoner visningar och tusentals delningar i olika grupper.Med den ökande följarskaran har även allt fler leverantörer och företag i branschen hört av sig för samarbeten.I dagsläget är det styrsystemsleverantören Moba som har dragit det längsta strået.

– Jag är noga med att välja samarbeten, det får heller inte bli för mycket samarbeten så att man verkar ”köpt”. Jag vill kunna stå för allt jag lägger upp och det jag skriver om Moba är min ärliga uppfattning. Så kommer jag att tänka även i fortsättningen. Det kommer inte bli några inlägg med enda syfte att tjäna pengar, säger Kristofer Clegg. Han skriver på både svenska och engelska i sina inlägg för att följare över hela världen ska kunna ta del av hans intresse och tack vare ett stort internationellt intresse för hans konto har Kristofer fått erbjudande om att åka över till USA och jobba tillsammans med ett företag som bygger baseballplaner i samarbete med en tiltrotatortillverkare. Pandemin satte dock stopp för samarbetet tillfälligt, men Kristofer hoppas att erbjudandet står kvar när möjligheten att resa kommer tillbaka.

– Min mamma är amerikan så jag har varit mycket i USA även om vi aldrig bott där. Dessutom har jag dubbla medborgarskap så det är inga problem för mig att åka över och jobba där, berättar han. Det är bakom spakarna som Kristofer trivs allra bäst och där kommer han att vara kvar även om de sociala medierna fortsätter att växa.– Jag vill absolut inte sluta köra grävmaskin. Maskiner är mitt stora intresse och jag tycker att det är jätteroligt att köra. Jag kommer garanterat att fortsätta att jobba med grävmaskiner i någon form, säger han. Instagram är den största kanalen för Swedigger, och följarna kommer från hela världen. Kristofer är även aktiv både på Facebook och Youtube, om än i mer begränsad omfattning.

– Jag har mellan 1 200 och 1 500 följare på Facebook och Youtube. Att jag har de kanalerna har kommit sig av att folk som inte har Instagram hört av sig och velat att jag skulle lägga upp filmerna så att även de kunde se. Då blev det Youtube och även Facebook, förklarar han.

– På Youtube kommer jag att börja göra lite längre instruktionsfilmer kring maskinstyrningen inom kort. Jag har lärt mig mycket den vägen, därför ser jag fram emot att göra den typen av innehåll, säger Kristoffer.Namnet Swedigger etablerade han för ett par år sedan när allt fler följare från andra länder börjat följa kontot.

– Från början hette jag @kristofer­grävare på Instagram, men så satt jag och en kompis och spånade lite på namnförslag och då kom vi på Swedigger och efter det började det ta fart ordentligt. Kristofers arbetsgivare, GerhardsMaskin & Entreprenad AB, har stöttat från första början och är tacksamma över den uppmärksamhet som även de får tillsammans med Swedigger och de tusentals följare som varje dag exponeras för varumärket.

– Jag har lite svårt att greppa att det är så många som följer mig, tänker man på det så är det ju faktiskt nästan två fullsatta Behrn Arena (Örebros ishall)!

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy