maskinentreprenoren logo

Reportage

Grönt är skönt för växande entreprenör

På ett och ett halvt år har Sydmitt Entreprenad investerat närmare 40 miljoner i sin maskinpark. Målet är att vara Sveriges grönaste järnvägsentreprenör med tre hybrida grävlastare och med de mest bränslesnåla dieselmotorer som går att få tag i.

writer image
Ann-Louise Larsson

Lästid:  0 min

article
article SydMitts stora investering i maskiner ska betala sig på lång sikt. Foto: Ryno Quantz

Låt oss ta det från början. Fyra entreprenörer, som alla har varit i järnvägsbranschen i närmare 20 år vardera, bestämmer sig för att slå sig ihop och starta ett företag med järnvägsutrustade entreprenadmaskiner tillsammans i april 2023. Ett och ett halvt år senare har bolaget vuxit med över 500 procent och har inte bara Sveriges största flotta av rälsgående hybrida grävlastare utan förmodligen även landets mest moderna och gröna maskinpark för arbete på och runt spårområden. 

–  Vi hade ambitioner och visioner redan från start, men ingen av oss hade nog trott att det skulle gå så här snabbt. Vi tänkte oss att börja med ett par maskiner och växa lite sakta men det har gått i 200 kilometer i timmen från dag ett, säger Kalle Björklund, delägare i Sydmitt Entreprenad och ägare av Dala Rail, ett spårsvetsföretag grundat 2011 i Borlänge. 

Alla fyra delägarna i Sydmitt Entreprenad har arbetat med olika nischer inom järnvägsentreprenad under de senaste 20 åren och har inte bara ett stort nätverk i branschen utan även i stort sett all kompetens och utrustning som krävs för en järnvägsentreprenad. Kalle Björklund, Dala Rail & Snow AB, jobbar med bland annat spårsvetsning. Delägaren Jonas Andrén har specialiserat sig på mark, Kanalisation och BEST-arbeten (Bana, el, signal, tele) genom sitt bolag Scandinavian Infra Partner & Consulting AB medan Freddie Kvist har erfarenhet av projektledning och platsledning i sitt bolag Nordic Rail Efficiency AB, där den fjärde delägaren Oskar Strand är anställd. 

– Tillsammans kan vi täcka en stor del av behovet inom järnvägsentreprenad. Det vi inte hade var tillräckligt med maskiner – därför blev det naturligt att det var just maskiner vi skulle starta ett bolag inom, berättar Kalle Björklund. 

Men som de entreprenörer de är var det förstås inte vilket maskinföretag som helst som de valde att satsa på, utan Sveriges grönaste järnvägsentreprenör – ett mål som kräver stora investeringar där beställarna ännu inte alltid är redo att betala vad det kostar med en hållbar maskin. 

– Kraven ställs i många upphandlingar, men det är i stort sett inga av entreprenörerna som kan leva upp till dem idag. Och beställarna är inte alltid beredda att betala vad det kostar. Det är en av våra största utmaningar. En sådan här satsning kräver långsiktighet, säger Jonas Andrén. 

– Det är tuffa investeringar vi gör, men på sikt ser vi att bolaget kommer bli ännu mer lönsamt tack vare de val vi gör idag, tillägger han. 

För att bygga kapital snabbare och kunna göra de tunga investeringar som krävs har ingen av delägarna i bolaget tagit ut lön. Det har bidragit till att hålla investeringstakten på en hög nivå – cirka 40 miljoner det senaste året.

Ett par stora kontrakt har dock gett täckning för de riktigt stora investeringarna i Huddig 1370 Tigon – en maskin som går på nio miljoner med rälsutförande och hybriddrivlina, jämfört med fem-sex miljoner för samma maskin med konventionell dieseldrivlina. 

– Det är en tuff kalkyl – helt klart. Vår första Huddig Tigon köpte vi till ett sju år långt underhållskontrakt i Stockholm, fem år plus två optionsår, säger Kalle Björklund. 

Sydmitt har investerat i totalt tre spårgående Huddig-hybrider, två är i stort sett uppbokade till hundra procent medan den tredje, som kommer i april nästa år, mer är ett skott från höften.

– Vi tror utifrån de samarbeten vi har att det ska finnas efterfrågan på ytterligare en. Vi ser att underhållsmarknaden är på väg att ändras med nya entreprenörer som kommer in och intresset för hållbara entreprenader ökar, liksom kraven. Varbergstunneln är ett exempel, där HVO var ett krav för att arbeta i projektet. Vi ser att det kommer mer och mer men det är inte alla entreprenörer som har en maskinpark som uppfyller kraven, säger Jonas Andrén. 

Tack vare sin unika maskinpark har Sydmitt även fått specialuppdrag, där det krävts eldrift. 

– Under hösten ska vi ner med vår Tigon till Landskrona för att arbeta i en hangar. Där inne byggs en klaffbro som sedan ska gå över en kanal i Vänersborg och vår uppgift är att utföra alla spårrelaterade påbyggnationer. Eftersom vi jobbar inomhus är det en förutsättning att vi kan jobba helt på el och eftersom det finns goda laddningsmöjligheter i hangaren kommer det inte att bli några problem för oss, säger Jonas Andrén. 

Laddningsmöjligheter är annars ett av de största hindren för Sydmitts gröna omställning – ansvaret för utbyggnaden av laddinfrastruktur behöver delas mellan beställare och entreprenörer, menar Jonas Andrén. Kraven på omställning för miljön finns men branschen hänger inte med.

– Det kan inte ligga helt på oss entreprenörer. Om Trafikverket börjar ställa krav på laddhybrider behöver de också hjälpa till och se så att vi entreprenörer kan klara kraven. 

I nuläget handlar det mest om att ladda stillastående maskiner när de inte används. Flera alternativa strömförsörjningslösningar är på väg. Under nästa år ska Sydmitt delta i ett pilotprojekt som går ut på att ta ström från kontaktledningen genom en strömmottagare på maskinen – något som fram tills nu inte varit tillåtet. 

– Vi är även med i ett projekt kring solcellsladdning, berättar Kalle Björklund. 

Han har alltid varit intresserad av ny teknik och räds inte att prova på nya lösningar eller produkter.

– Det kommer hända väldigt mycket de närmaste åren och det gäller att vara först på bollen. Genom att vi gör den här satsningen redan nu kommer vi att ha vad som krävs för kommande krav, säger Kalle Björklund. 

Att få tag i ”grön” utrustning för spårarbete är inte alltid det lättaste, Sydmitts definition av grön innebär att förbruka så lite fossilt bränsle som bara är möjligt med bibehållen produktivitet. Bland runtomsvängande hjulgrävare finns inte så många alternativ till förbränningsmotorer som klarar långa arbetspass och arbetsplatser långt från bebyggelse, där har man gått på det bränslesnålaste alternativet. 

– Vi har valt Hydremas MX16 och MX17 som är godkända för HVO, totalt har vi fem stycken. Vår äldsta maskin är två år gammal och när vi tar in underentreprenörer har vi i stort sett samma höga krav på dem som på oss själva. De ska ha maskiner med den senaste miljöklassningen för att få jobba med oss. Vi har inget krav på hybrider på grävlastare, det finns inte så många på marknaden ännu att vi kan ha det, men vi kommer inte att ta in exempelvis en Huddig 1260C, förklarar Kalle Björklund. 

Bandgrävaren Volvo EC300EL Hybrid köptes till ett pågående projekt i Karlstad och valdes utifrån bränsleeffektivitet och produktivitet. 

– En ren elmaskin hade inte varit ett alternativ för det här jobbet. Däremot ser vi att vi genom att välja hybridut-förandet sparar ungefär 30 liter bränsle om dagen jämfört med den tidigare maskin vi hade i samma storlek. 

Volvos hybrid utnyttjar bomsänkningsrörelsen för att ladda en ackumulator. Den lagrade energin används sedan till en hjälpmotor som driver systemet. 

– Rätt maskin på rätt plats, det är mycket det som det handlar om, säger Jonas Andrén. 

Ambitionen är att Sydmitt ska fortsätta växa ett tag till, men tanken är inte att det ska bli ett storbolag med hundratals anställda. Målsättningen är att dels ta fler egna entreprenader, dels öka marknadsandelarna på mark- och anläggningssidan för att bredda verksamheten och väga upp vintersäsongen – självklart även med grön inriktning på markjobben. 

– Vi är ett bra hopkok av människor och kompetens för att kunna ta på oss egna entreprenader. Vårt första egna jobb är en mindre BEST-entreprenad på sträckan Borås-Varberg. Genom gemensamma kontakter på de stora entreprenadbolagen ser vi också möjlighet att växa på marksidan och där är möjligheterna större att gå helt in i en elsatsning, speciellt om man håller sig i storstadsområden, säger Kalle Björklund. 

Men innan det är full gas igen ska delägarna försöka få organisationen att hänga med i samma tempo och inte växa för snabbt. 

– Det är klart att vi har växtvärk, det vore galet annars med den utveckling vi haft på ett och ett halvt år, säger Jonas Andrén. 

Bolagets styrelse är spridd över landet, från Nässjö via Dalsland upp till Dalarna och först helt nyligen lyckades delägarna samlas alla tillsammans för att staka upp inriktningen för framtiden. 

– Det har gått så otroligt fort. Sedan första augusti har vi anställt en person på ekonomi som även ska jobba med kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Det är viktigt att få med alla delar när man växer, säger Kalle Björklund. 

Totalt sysselsätter Sydmitt tolv anställda och att vara ”grön” och modern är en klar konkurrensfördel när det gäller rekrytering. 

– Vi har haft en hel del som har sökt till oss just för att vi har nya moderna maskiner. Dessutom brukar förarna få vara med och tycka till om vilken utrustning de vill ha. Det är ju de som trivas i maskinen hela dagarna, säger Kalle Björklund. 

De fyra delägarna trivs ute i produktionen. Oskar Strand kör en av hjulgrävarna på heltid, övriga tre jobbar med andra delar i produktionen utifrån tidigare erfarenheter. Parallellt med Sydmitt driver de ju dessutom sina egna respektive bolag. 

– Jag ser väldigt ljust på Sydmitts framtid. Vi har mycket kvar att ge, säger Jonas Andrén.

Text: Ann-Louise Larsson

Genom att vi gör den här satsningen redan nu kommer vi att ha vad som krävs för kommande krav.
prev
carousel
next

Bild:  

 

 

 

 

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer