Varje maskinmässa med självaktning har de senaste åren visat eldrivna entreprenadmaskiner. Tillverkare efter tillverkare har presenterat nya maskiner utrustade med batteri-pack och elmotor istället för bränsletank och dieselmotor.
Från att ha varit rena konceptmaskiner börjar de nu ta steget ut i verkligheten med serietillverkning och marknadspris.
De allra första har till och med nått kund. Det är inte många, men de finns och nu är det dags att lära sig hur de ska användas.
Hur är de att köra och hur ska de laddas? Hur fungerar de i den dagliga verksamheten? Går det att få lönsamhet på en så dyr maskin? Frågorna är många.
Fäldts Grävmaskiner AB i Motala är ett av ytterst få entreprenadbolag i Sverige som kan skryta med att äga en helt och hållet eldriven maskin, eller faktiskt till och med två. Sedan några månader tillbaka finns både en Volvo L25 hjullastare och en Volvo ECR25 mini-grävare, båda med tillnamnet Electric, i företaget.
Ägarna Per Johansson och Magnus Andersson har alltså valt att investera inte bara i en utan i två eldrivna entreprenadmaskiner. Varför då?
– Det har väl egentligen två orsaker, dels är det ju intressant med ny teknik. Sen kom möjligheten att få hjälp med finansieringen via Klimatklivet och då blev det också en intressant affär, berättar Per Johansson.
Vad han säger är att priset på maskin-erna, om allt går i lås, kommer att vara konkurrenskraftigt. Trots att prislapparna på de nya maskinerna naturligt nog ligger en bra bit över priset för en dieselmaskin, kanske till och med så mycket som det dubbla, så kan affären på just de här maskinerna räknas hem tack vare statens miljösatsning Klimatklivet.
Satsningen inleddes 2015 och ger stöd till fysiska investeringar, läs teknik, som ger kostnadseffektiva utsläppsminskningar av växthusgaser. Sedan starten och fram till mars 2022 har Klimatklivet enligt Naturvårdsverket betalat ut nio miljarder kronor till 4 433 företag och organisationer. Sammanlagt har åtgärder utförts som kommer att spara 2,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter under sin livslängd och verket räknar med att 6 800 arbetstillfällen har skapats tack vare åtgärderna.
Men pengarna kommer naturligtvis inte utan villkor.
– Man måste göra en ansökan där man specificerar hur mycket diesel maskinen kommer att spara och under maskinens livslängd måste man lämna både lägesrapport och slutrapport, berättar Per Johansson.
– Ibland är det bättre att betala för en tjänst än att göra allt själv, så vi valde att anlita en konsult med erfarenhet av den här typen av ansökningar.