I en sådan situation skulle arbetet vara tvunget att planeras om i samarbete med beställaren. Huddinge kommun är en aktiv beställare och har daglig kontakt med Kristoffer och hans kollegor. Varje gång som det planeras åtgärder får kommunen en lista klockan nio på morgon och nio på kvällen att ta ställning till. Ibland har de inga invändningar alls, andra gånger vill de prioritera om eller lägga till någon åtgärd.
– I slutänden är det kommunen som styr hur de vill fördela sina pengar. Huddinge kommun värnar om framkomligheten på vintervägarna och har under många år ställt höga krav på snöröjningen.
Generellt sett har det blivit svårare att få tag i både maskiner och förare till snöröjning. Svevia har inga egna maskiner och är helt beroende av underentreprenörer. Totalt behövs ungefär 25 enheter till hela Svevias område i Huddinge, hälften av dessa går åt till gång- och cykelvägar där det mest efterfrågas redskapsbärare i olika storlekar medan bussgator och villagator kräver lite större ekipage, antingen ”bonntraktorer” eller hjullastare upp till runt 15 ton, motsvarande L90 i Volvomått.
– Vi har kort inställelsetid, en timme och relativt korta arbetspass, fyra timmar för gång- och cykelvägarna. Det krävs att vi hittar folk som bor i närheten för att de ska ha möjlighet att ta de här passen, säger Kristoffer Hägvall.
Han lägger stor vikt vid att välja ut rätt kombination av maskiner för att vid toppar kunna flytta resurserna dit de behövs mest.
– Säg att det snöar jättemycket och de som kör gång- och cykelvägarna inte hinner med. Då kan jag flytta någon av maskinerna som tar villagatorna till att hjälpa till med gång- och cykelvägarna först och sen ta sitt eget eftersom vi har betydligt längre tid på oss med villagatorna, förklarar han.