maskinentreprenoren logo

Branschreportage

Havator lyfter mot nya höjder

Havator har utvecklats till ett...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Havator har utvecklats till ett miljardföretag som erbjuder lyfttjänster över hela Norden. Allt började som ett enmansföretag efter andra världskriget i norra Finland. Tänk på ett av de större anläggningsprojekten i Sverige. Slussen, Västlänken eller Frihamnen till exempel. Med stor sannolikhet hittar du där minst en blå-gul mobilkran av något slag som är försedd med en logga från Havator. Företagets vd Thomas Pilo är dock noga med att betona att det handlar om lyfttjänster, inte bara uthyrning av kranar med förare.– Det vi säljer är kompetensen att lyfta ett föremål från punkt A till punkt B. Det innefattar så mycket mer än att bara ha en kran och en förare på plats. Arbetsledning, projektledning och att se till att rätt maskin för jobbet är på rätt på plats bland annat, säger han.Runt Sverige lyser de gula kranarna likt utropstecken.Thomas Pilo har jobbat på företaget i två och ett halvt år och har tidigare erfarenheter från bygg- och anläggningsbranschen, bland annat från olika positioner på NCC och Infranord. I uppdraget som vd för Havator ingår att utveckla och expandera företaget, allt det med lönsamhet förstås.– Vi har jobbat hårt de senaste två åren med interna förändringar för att förbättra lönsamheten, få mer ordning och reda och bygga en plattform för att kunna växa vidare. Nu känner vi att vi har de pusselbitar på plats som behövs för att ta nästa steg, säger Thomas Pilo. Startskottet gick i höstas då man köpte upp Lindbloms Kranlyft i Sundsvall, ett välrenommerat bolag från 1987 som omsätter ungefär tio miljoner årligen. Vilket som blir nästa steg vill inte Thomas Pilo avslöja för Maskinentreprenören, men säger att man tittar på olika möjligheter att förvärva företag och att han tror på en ökad konsolidering i branschen under de närmaste åren.– Det blir hårdare och hårdare krav från myndigheterna på den här typen av verksamheter, bland annat när det gäller miljö och det krävs en stor organisation och hel del kapital för att kunna leva upp till de kraven. Därför tror jag att de mindre företagen kommer få svårare att klara sig på lite sikt, säger Thomas Pilo.Havator har valt att satsa enbart på det mobila segmentet.– Det jag kan säga om våra expansionsplaner är att det framförallt är geografiskt som vi tänker oss att växa med våra lyfttjänster och att vi har för avsikt att fortsätta hålla oss om inom Norden, fortsätter han.Havator har ungefär 230 mobila kranar i sin flotta och totalt finns 35 depåer runt om i Norden, varav 14 i Sverige. Den senaste depån öppnades vid årsskiftet och ligger i Köping i Västmanland. De två största depåerna finns i Norrköping och Göteborg.– Vi är den enda rikstäckande kran-entreprenören och det ger oss stora fördelar mot många av våra konkurrenter. Bland annat kan vi vid behov koncentrera ett stort antal kranar till ett och samma ställe, säger Thomas Pilo.Som exempel nämner han ett produktionsstopp på en industri där det under en kort period kan behövas upp till 30 kranar på plats samtidigt.– Det är inte många andra som har så många kranar och kan ställa upp med den bredden och kompetensen som vi kan, menar han.Industrierna utgör merparten av beställarna och i vissa projekt ingår även att montera stommar, vilket är ett av flera ben i företaget.Kenneth Olsson körde lastbil innan han kom till Havator. Han har fått utbildning i företagets regi.– Då är vi med fram till dess att stommen står på plats och det är dags för invändiga installationer. Ett sådant projekt som är på gång är utbyggnaden av SCA:s fabrik i Obbola och just nu är vi gång med stommar på Northvolts batterifabrik i Skellefteå, säger Thomas Pilo. När det kommer till infrastruktur är det framförallt de stora byggbolagen som är beställare och inte sällan gäller det uppdrag av det mer komplexa slaget.– Visst gör vi kortare insatser också, men oftast är vi på de mer komplexa projekten där man inte kan hyra in vilken kranfirma som helst. Vi tar med oss värdefulla erfarenheter från varje projekt in i nästa och har vad som krävs för att hantera utmaningarna i sådana projekt.Att hitta förare är förstås en utmaning för Havator, precis som för resten av branschen, och det har man löst bland annat genom att rekrytera personer från närliggande branscher och utbildat dem i egen regi.– Vi ser gärna att man har ett c-körkort när man söker till oss, men utbildningarna som behövs för att köra våra kranar står vi för, förklarar Thomas Pilo.Det har varit en strategi som har visat sig fungera, man har lyckats täcka upp de personalbehov som funnits och tror sig även i framtiden kunna fylla upp de behov som finns. Havator har i dagsläget omkring 250 anställda och ytterligare ett 50-tal på kransidan, som man tar in vid behov, samt ytterligare 50 på montagesidan.Thomas Pilo lägger stor vikt vid att optimera verksamheten. Kranarna är försedda med sensorer som mäter produktivitet och stillestånd.– Vi vill till största delen ha egna anställda, istället för inhyrda underleverantörer. Många av våra anställda har specialistkompetens som du inte hittar hos andra företag och det är det som gör att vi kan ta oss an väldigt komplexa uppdrag, säger Thomas Pilo.– Det vi söker efter är framförallt personer med rätt inställning till jobbet. Man måste våga lita på sig själv och sin kompetens som kranförare i komplexa situationer samt ställa upp och arbeta när och där jobben finns, säger Thomas Pilo. Kenneth Olsson är en av företagets ungefär 200 kranförare. Innan han började på Havator körde han lastbil och är en av dem som gått utbildningen i Havators regi.– Jag fick ett väldigt bra mottagande när jag sökte mig hit. För mig funkade det jättebra. Det fanns en handledare i huset som man alltid kunde fråga om man funderade över något. Jag är väldigt nöjd med utbildningen, säger han. Kenneth kör en Liebherr MK88 mobil tornkran runt om i Stockholmsområdet och det var bland annat möjligheten att få jobba på hemmaplan som lockade honom att söka till Havator.– Jag har småbarn hemma så det passar inte för mig att ligga ute på jobb. Nu kommer jag, oftast i alla fall, hem i tid på kvällarna, säger han. Havator har satsat enbart på det mobila segmentet inom kranlyft och erbjuder hydraulkranar och larvburna fackverks-kranar, kranbilar samt mobila tornkranar.– Vi har gjort ett aktivt val att inte ha några fasta tornkranar. Däremot är våra kranar ofta anlitade för att montera tornkranarna så de ger oss affärer på sitt sätt, säger Thomas Pilo. Mest efterfrågade är mobilkranar i storlekar mellan 50 och 200 ton, men i flottan finns storlekar ända upp till 750 ton. Merparten av kranarna kommer från Liebherr, men det finns även ett antal enheter från Tadano, Terex och Grove.Havator har lagt plattformen för att växa till nästa nivå.– Trenden har gått mot större och större maskiner, säger Thomas Pilo. Krantillverkarna är inte de som står längst fram i ledet när det gäller miljöanpassningar, konstaterar Thomas Pilo, men lägger till att man från Havators sida gör vad man kan för att miljöanpassa sin verksamhet.– Vi investerar varje år för att hålla vår maskinpark uppdaterad och vi gör vad vi kan för att anpassa oss efter allt hårdare miljökrav. Vi försöker ligga i framkant, väljer eldrift när det går, och i den mån vi kan försöker vi även att trycka på tillverkarna när det gäller miljöbiten, säger Thomas Pilo.– Ett exempel i vårt miljöarbete är att optimera och minimera våra transporter. Det gör oss kostnadseffektiva för våra kunder. Tack vare att vi har ett så stort antal depåer i landet har vi alltid nära till projekten och kan hålla transportsträckorna så korta som möjligt. Ett utvecklingsprojekt som Havator arbetar med är att förse kranarna med sensorer som kan mäta produktivitet och stillestånd och med hjälp av den informationen kan man hitta var man behöver förbättra i de olika leden.– Det finns alltid saker att förbättra och uppföljningsarbete är vi noga med. Sensorerna är en del i vår digitala omställning. Vi är på väg att gå över till digitala arbetsordrar och har vid årsskiftet infört e-fakturor, berättar Thomas Pilo. Även olyckor mäts noga i företaget, det man räknar på är bland annat antalet olyckor per arbetade timmar och där ligger Havator väldigt bra till, bäst i klassen, enligt Thomas Pilo.– Vi har aldrig haft någon dödsolycka och de olyckor som drabbat våra medarbetare har främst rört sig om att någon halkat eller klämt sig. Vi jobbar stenhårt med säkerhet, det får aldrig tummas på. En ständig återkommande fråga för alla som sysslar man transporter av större slag är dispenser. Branschen är beroende av dispenser för att kunna förflytta sina fordon på allmänna vägar och skulle dispenserna dras in står hela byggbranschen inför ödesdigra konsekvenser.– Utan våra tjänster skulle många byggarbetsplatser stanna, säger Thomas Pilo och menar att dispensfrågan är en av de viktigaste inom byggbranschen.– Det pågår diskussioner om dispenserna och skulle det bli förändringar står branschen inför en jätteutmaning. Jag skulle önska att man kom fram till en långsiktig lösning för oss som är beroende av dispenserna, fortsätter han.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer