maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Helt elektrisk markentreprenad i Stockholm

I kvarteret Persikan på Södermalm i Stockholm bygger staden en ny stadsdel och vill göra det utsläppsfritt. Maskiner och verktyg som används ska gå på el. Om sex år ska alla entreprenader inne i stan vara utförda med elmaskiner.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Åsa Lindhagen (MP) miljö- och klimatborgarråd, Johanna Stjernström byggprojektledare exploateringskontoret och Anders Österberg (S) biträdande finansborgarråd tillsammans med eldrivna Elsa. Anna Ingels Stockholms stad. Foto: Anna Ingels Stockholms stad/Pressbild

Det är flera aktörer inbaldade i detta test att börja bygga klart en markentreprenad med bara elmaskiner. En maskin har kommit på plats, men snart väntar fler och Scania och Volvo kommer in med lastbilar.

Även en laddstation ska komma på plats. Batterierna fylls på natten när det finns effekt och priserna bättre, för att sedan köras ut i maskinerna under arbetsdagen.

- I sommar kommer alla maskiner vi behöver att vara på plats, säger byggprojektledare Johanna Stjernström som ansvarar för genomförandet från exploateringskontoret.

Byggprojektet följs av KTH, Kungliga tekniska högskolan, under fyra års tid. De ska utvärdera energi- och utsläppsbesparingar samt skillnaden i driftskostnad mellan eldrift och traditionell fossildriven. Forskningen har möjliggjorts tack vare bidrag från Energimyndigheten. Lärdomarna kommer förhoppningsvis att vara användbara för flera byggprojekt som ställer om till eldrift. Energimyndigheten har gått in med 16 miljoner kronor i projektet, men då är inte kostnaden för grävmaskinen inräknad där stödet ligger på ett annat konto.

Vid pressträffen berättade biträdande finansborgarrådet Anders Österberg (S) och miljö- och klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) om Stockholms högt ställda miljömål:

- Stockholm ska vara helt fossilfritt till 2040 med delmålet att Stockholms stads organisation ska vara fossilfritt redan 2030. Det här projektet är en viktig pusselbit i den resan. Jag är riktigt imponerad av hjulgrävaren Elsa som har en batteritid på 10-15 timmar per laddning. Utvecklingen går fort nu, sade Åsa Lindhagen.

Entreprenör är Peab och maskinentreprenören är Vabeko. Hjulgrävaren Elsa har kostat entreprenören drygt 6 miljoner kronor inklusive investeringstöd. Fler maskiner är på ingång.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer