maskinentreprenoren logo
Ekonomi

Höga kostnader hotar maskinentreprenörers lönsamhet

Över 60 procent av landets maskinentreprenörer lyckas inte kompensera för höjda kostnader, visar undersökning. 16 procent funderar på att tacka nej till jobb redan nu.

Foto: Micael Appelgren

Lästid

0 min
Dela

Landets maskinentreprenörer fick redan 2021 en rejäl smäll på kostnadssidan. Mest märktes detta när dieselpriset skenade, och enligt Maskinentreprenörernas (ME:s) konjunkturrapport MEKO, ser ett betydande antal maskinentreprenörer detta som ett hot mot verksamheten. 62 procent av de tillfrågade maskinentreprenörerna har inte lyckats anpassa sina priser i takt med kostnadsökningarna, viket alltså får följden att det tär på bolagens lönsamhet. 14 procent av de tillfrågade företagen har dock lyckats kompensera för höjda kostnader.

– Det är viktigt att arbeta kontinuerligt med detta. Använd gärna ME:s Anläggningsmaskinindex för att följa kostnaderna, det handlar ju inte bara om dieselpriset, utan även andra kostnader. Justerar inte företagen sina priser efter det så påverkar det såklart bolagets lönsamhet negativt, säger Svante Flodén som är branschansvarig på ME och förbundets expert på Anläggningsmaskinindex.

Det entreprenörer som har lyckats kompensera sig för kostnadsökningarna har i huvudsak använt löpande priser som följt med kostnaderna som går att få en överblick av i Anläggningsmaskinindex. I några fall har man också lyckats förhandla om sina avtal eller liknande.

Dieselpriset är ett orosmoment som landets maskinentreprenörer funderar över. 29 procent av de tillfrågade anser att det finns ett tak för hur högt det kan bli innan man måste tacka nej till uppdrag. 16 procent tycker att taket redan är nått, och av dessa har redan 69 procent valt att tacka nej till uppdrag. Ett styrkebesked från branschen är ändå att 81 procent av de tillfrågade inte överväger att tacka nej till jobb på grund av högt dieselpris, utan räknar med att kunna räkna hem lönsamheten med motsvarande höjda priser mot beställare.

En företagare och ME-medlem som använder Anläggningsmaskinindex ganska regelbundet är Lasse Bäckström Entreprenad (LBE). Här är det viktigt då LBE helt är fokuserade på att hyra ut maskiner med förare per timme till beställare, främst det stora byggentreprenörerna.

– Jag gör en ny prislista varje år, då använder jag det index som finns i tidningen Maskinentreprenören, och då räknar jag upp de poster som jag behöver höja för att det ska fungera. Jag är envis med detta och det händer ganska ofta att beställare kan ha åsikter om det och att jag kanske av någon uppfattas som dyr. Men det är ju inte mina beställare som ska betala det, det är ju slutkunden, tänker jag, säger Lasse Bäckström.

Det är såklart fler poster än diesel som maskin-entreprenörer behöver hålla koll på. Kostnader för slitdelar och service har dragit iväg 2021, och Lasse Bäckström går till arkivskåpet och hämtar en näve fakturor från verkstäderna för att visa vilka summor det handlar om. Med 23 (eller om det är 24) maskiner i parken så kan det dra iväg fort. 

– Här, kan man se vad det är vi entreprenörer har att hantera. De här fakturorna är för en och samma maskin ett tag tillbaka. Titta på dessa, säger Bäckström och räcker över dem.

Det rör sig om cirka fyra eller fem fakturor gällande en Merlo, och det är fakturor som går från över 100 000 ner till drygt 20 000 i regelbunden takt.

– Vissa maskiner måste man behålla för att förarna gillar dem, men jag kan säga att det är när den här typen av fakturor kommer in ofta som man börjar fundera på om det ändå inte är dags att byta maskin.

Men när vi tittar lite närmare på LBE:s prislista för 2021 så konstaterar vi här att Lasse Bäckström har kört på med priser som fastställdes 2020. Med andra ord är det inte tillräckligt uppräknade. Hur har det gått till, varför denna miss?

– Ja, men 2021 har gått bra, det är nog vårt bästa år. Här har jag kört på magkänsla och känner att jag har kontroll. Jag tittar inte hela tiden i bokföringen, och vet att vi har pengar på kontot, förklarar Bäckström.

Men dieselpriset 2021 då, har LBE verkligen kompenserat sig för detta? Tidningen ber Lasse Bäckström gå in i bokföringen och jämföra posterna från 2020 och 2021 för att få en bild av läget. Det blir tyst ett tag när Bäckström öppnar upp i bokföringen på skärmen. Sedan läser han högt upp kostnaderna för diesel under tre jämförbara månader från 2020 och 2021. Det är en tydlig skillnad på posterna, hur stora avslöjar vi dock inte här.

– Jag behöver justera den här listan nu, det är helt klart, konstaterar Lasse Bäckström. 

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy