Branschnytt
Höghastighetsjärnväg kan byggas både snabbare och billigare
Frågan om höghastighetsjärnväg har blommat...
Ann-Louise Larsson
Publicerad: 2021-02-19
Lästid: 0 min
Publicerad: 2021-02-19
Lästid: 0 min
Frågan om höghastighetsjärnväg har blommat upp igen under veckan och Skanska säger sig nu kunna göra jobbet betydligt snabbare – och billigare – med en för Sverige ny teknisk lösning.Det handlar om att bygga järnvägen på broar 15 meter uppe i luften, vilket gör att stora delar av järnvägen kan prefabriceras och på det sättet går det snabbare att bygga och blir dessutom billigare. Skanska uppger i Dagens Industri att man kan bygga sträckorna Stockholm – Göteborg – Malmö på bara nio år till en kostnad på drygt 200 miljarder kronor.– Vi landar i att man kan bygga hela projektet på nio år, plus en planeringsprocess på tre år. Det är ungefär en tredjedel av den tid som har diskuterats, säger Gunnar Hagman, vd på Skanska Sverige till Dagens Industri.Tekniken är vanlig i Kina, där man byggt närmare 3 500 mil höghastighetsjärnväg de senaste tio åren. Brobanor kräver dessutom betydligt mindre markåtkomst och masshantering än med banvallar. Broar minskar också barriäreffekten och påverkan på djurliv och miljö och andra passager eftersom det går att gå eller åka under broarna och markägares maskiner kan ta sig fram.Om man väljer brolösningen kommer tågen också att kunna köra snabbare än på de traditionella höghastighetsjärnvägarna på marken som Trafikverket tidigare tittat på.– Med den här konstruktionen skulle vi klara hastigheter på 350 kilometer i timmen och då skulle man kunna röra sig mellan Stockholm, Göteborg och Malmö under två timmar, säger Gunnar Hagman till DI.– Det är en ”game changer” om man skulle bygga på det här sättet istället för att köra runt i 250 kilometer i timmen. Det skulle kunna ersätta inrikesflyget till stor del, menar han.Sträckningen Skanska har räknat på är densamma som tidigare, med stopp i bland annat Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.