Ekonomi
Högre maskinanvändande än i fjol
Pandemin till trots körs de...
Linn Posse
Publicerad: 2020-09-16
Lästid: 0 min
Publicerad: 2020-09-16
Lästid: 0 min
Pandemin till trots körs de svenska maskinerna för fullt – till och med mer än i fjol – och signalerna från branschen är mer positiva nu, menar Swecons nya vd Joakim Arndorw. Att ta över rodret för en av Sveriges största maskinleverantörer när hela världen står på standby är ingen lätt match. Tack vare att Joakim Arndorw redan jobbat i Swecon-organisationen i fyra år, och dessförinnan på Volvo i 13 år, kunde han hantera situationen på bästa sätt och göra allt för att minimera skadorna.– Vi har kunnat hålla igång serviceorganisationen under hela den här perioden. Det har varit av yttersta vikt både för oss och för våra kunder. Vi gick noga igenom rutinerna ute i fält för serviceteknikerna och alla var införstådda med hur de skulle agera ute hos kunderna. Tillgången på reservdelar har heller aldrig varit ett problem, vi har kunnat tillgå det som vi behövt även när fabrikerna stått stilla, säger Joakim Arndorw.Han var tidigare servicemarknadschef i företaget och har i botten en civilingenjörsexamen med inriktning maskinteknik från Chalmers. Utrustningsverkstäderna i Eskilstuna, Jönköping och Staffanstorp var stängda från i mitten av april och har till fullo öppnats upp igen först i augusti.– I början av juni började vi få leveranser av maskiner igen, och nu rullar det på som vanligt i alla utrustningsverkstäder. Volvo har full produktion i sina fabriker och vi får de maskiner vi beställer, säger Joakim Arndorw. Swecon följer noggrant maskinanvändandet månad för månad och kan konstatera att de svenska Volvomaskinsägarna kört mer under de senaste tre månaderna än motsvarande period i fjol. Till en början var det framförallt dumprarna som stack ut i användandet, men nu rullar även grävmaskinerna och hjullastarna för fullt.– Vi börjar även se att försäljningen av nya maskiner också kommer igång igen. Vi har sålt något fler dumprar i år än tidigare, men även grävmaskiner och hjullastare börjar komma igång och vi har tagit marknadsandelar trots pandemin, säger Joakim Arndorw. Även om årets maskinförsäljning är långt ifrån att slå de senaste tre årens rekordnivåer är Joakim Arndorw ändå positiv och tror att man i slutet av året kommer vara uppe i samma nivåer som 2017 eller 2018, om man jämför månad för månad.– Vi börjar få lite positivare signaler från branschen nu och på det stora hela har vi varit väldigt förskonade jämfört med många andra branscher. Projekten rullar och maskinerna körs till och med mer än i fjol. Vi följer både maskinanvändningen och marknadsutvecklingen noga, men det är ett svårbedömt läge just nu och vi får vara beredda på att det kan svänga tillbaka under hösten och bli nya nedstängningar om smittan ökar igen, säger Joakim Arndorw.Samtidigt som mycket arbete läggs på att ta sig igenom pandemin på bästa sätt får man inte heller fokusera för mycket på nuet och glömma bort att det kommer en tid efter covid-19, menar Joakim Arndorw. Den kommer att ställa nya krav på maskinleverantörerna och redan nu är det viktigt att börja förbereda sig för att kunna erbjuda de lösningar som marknaden vill ha så småningom.– Materialhantering är ett segment där vi ser möjlighet att växa, järnväg likaså. Demolering är ett annat område där Volvo på senare tid presenterat flera nya maskiner som vi tror kan vara intressanta för de svenska entreprenörerna. Sedan ska vi inte glömma elmaskinerna som är på väg ut på marknaden. Förhoppningen är att vi har den första elektriska maskinen i Sverige under nästa år.– Autonoma fordon är en av de pusselbitar som jag tror kommer vara viktig i framtiden och då handlar det inte bara om att sälja in de enskilda maskinerna för oss utan mer ett helhetskoncept och det är en satsning som vi gör just nu, fortsätter han.Den biten i företaget kommer tidigare vd Christer Söderberg att jobba med i den nyinrättade rollen som ”Director Marketing & Business Strategy”.– Jag ska jobba med att bredda Swecons affärsmodeller och titta på vilka pusselbitar som vi tror kommer bli viktiga, vilka vi har idag och var vi behöver förstärka, säger han.Den traditionella maskinaffären kommer att finnas kvar för lång tid framöver, men det kommer också att komma till andra typer av affärer. Många bollar är i luften just nu och det gäller kort och gott att lista ut vilka som är värda att springa på och inte.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.