2022 har inletts starkt, med en försäljningsutveckling på 18,9 procent under första kvartalet. Stora delar av tillväxten kan hänföras till prisuppgångar på framför allt träprodukter och byggmaterial. Träprodukter har ökat kraftigt i inköpspris även under det senaste kvartalet och står för cirka 20 procent av branschens försäljning, vilket påverkar utvecklingstalen.
Under årets första kvartal var proffshandeln fortsatt den drivande försäljningskanalen för byggmaterialhandeln och stod för nästan hela försäljningstillväxten. Den konsumentdrivna försäljningen har efter den kraftiga uppgången under 2020 och inledningen av 2021 haft i stort sett nolltillväxt under senaste kvartalet.
Försäljningsutvecklingen i proffshandeln ökade under årets första kvartal med drygt 26 procent jämfört med samma period föregående år.
Branschorganisationen Byggmaterialindustrierna genomför just nu en enkätundersökning bland sina medlemmar för att få en bild av hur tillverkarna av byggmaterial påverkas av det rådande världsläget. Det man vet är dock att de som endast har nordiska leveranskejdor påverkas minst.