I flera år har pengarullningen i infrastrukturprojekt lett till att skattebetalarna i stockholmsregionen överraskats med mångmiljardnotor när budgetar spruckit, enligt Stockholms Handelskammare. Byggandet av nya Slussen har varit ett av de senaste årens mest uppmärksammade projekt – en satsning som drabbats av betydande förseningar och enorma kostnadsökningar jämfört med de ursprungliga beräkningarna. Än idag är det omöjligt att få reda på vad slutnotan kommer att landa på.
– Att en bussterminal får kosta lika mycket som operan i Sydney är givetvis inte acceptabelt. Bara fördyringarna av Slussen och avloppsledningen mellan Bromma och Henriksdal beräknas tillsammans kosta nästan 30 miljarder. Det motsvarar den budgeterade kostnaden för hela Östlig förbindelse, säger David Stenergard, näringspolitisk expert inom infrastruktur vid Stockholms Handelskammare.
Stockholms Handelskammare föreslår därför att det i första hand tillsätts en oberoende utredning som ska granska varför stora projekt som Slussen, avloppsledningen mellan Bromma och Henriksdal samt Spårväg City kunnat spräcka sin budget med så stora avvikelser.
Handelskammaren ser gärna ett vidare grepp i utredningen och menar att det finns en mängd stora och små projekt där skattebetalarna fått ta smällen för projekt som blivit betydligt dyrare än beräknat. I direktiven till utredningen vill Stockholms Handelskammare att Region Stockholm och Stockholms stad ger en oberoende utredare i uppdrag att analysera kostnadsutvecklingen i infrastrukturobjekt som dragit över budget. Syftet är dra lärdomar för att kunna undvika glädjekalkyler och överraskningsräkningar i framtiden.
– Idag silar vi miljoner och sväljer miljarder. Vi måste lära oss av våra misstag, så att vi kan fatta framtida investeringsbeslut på rätt grunder och därmed säkerställer att skattebetalarnas pengar hanteras ändamålsenligt, menar David Stenergard.