maskinentreprenoren logo
Landet runt

Nu tar maskinen över – för säkerhetens skull

I projektet Nya tunnelbanan ska hundratusentals bultar sättas – ett riskfyllt moment som fram tills nu utförts manuellt. Projektledare Sjoerd Spijkerman har hittat ett sätt att göra arbetsmiljön bättre.

Foto: Region Stockholm

Lästid

0 min
Dela

– Det är ett välkänt problem i branschen med den manuella hanteringen, som det har pratats om sedan 80-talet men inget har hänt. Många tillbud och olyckor sker just vid den manuella hanteringen i bultningen, säger Sjoerd Spikjerman. 

Tillsammans har byggherre, entreprenörer och maskinleverantörer hittat ett sätt att mekanisera det riskfyllda arbetet och ett pilotförsök är igång sedan början av året. Riggen som används är av samma typ som används i gruvor, men i tunneln krävs varsammare hantering av bulten. 

– Vi har höga krav på livslängd, 120 år, i tunneln. Om en bult skrapas upp lite medan den trycks in i borrhålet i en gruva gör inte så mycket, men här måste den ersättas om den skadas. Maskinen tar längre tid med varje bult än när man gör moment manuellt. Det är arbetsmiljön som är den stora vinsten i det här, säger han. 

Ännu finns ingen godkänd mekanisk arbetsmetod för bergbultning i tunnlar, men det hoppas Sjoerd Spijkerman att det nya pilotprojektet ska mynna ut i. Det kommer krävas nya sätt att kravställa på och ett stort engagemang från beställaren. 

– Personalen är eld och lågor. Vi har en anställd som omskolat sig från snickare på grund av en ryggskada. Han är jätte-glad över den här möjligheten, säger Andreas Nordlander, maskinchef på Subterra. 

Subterra har jobbat tillsammans med regionen som beställare och Sandvik i pilotprojektet, som ska utvärderas i slutet av året. Först ska regionen testa en liknande maskin från Epiroc tillsammans med Implenia och ta med sig nya lärdomar innan man bestämmer sig för om det är en metod man ska jobba vidare med. 

Bergsbultning

Förstärkningen i tunnlarna görs ofta genom att spruta betong på bergytorna. Ibland behövs även bultning. Bultning innebär att ett borrhål fylls med cement och en bergbult trycks in i hålet. Bergbult-arna är vanligtvis mellan tre och sex meter långa, beroende på hur stora tunnlarna är.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy