maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Nu rullar elgrävare in i Stockholm

I Stockholm arbetar sedan nyår en 18-tons hel­elektrisk hjulgrävare. Och snart får den sällskap av ännu en. Det är entreprenadbolaget Vabeko som är på jobb.

writer image
Sofia Barreng

Lästid:  0 min

article
article – I grunden handlar det om att våga sticka ut hakan. Vi satsar på att vara i framkant i Sverige, säger Henrik Lindgren, Vabeko. Foto: Sofia Barreng

– Det är otroligt roligt att vara först i Sverige med denna satsning, vi har hittat en kund och ett upplägg som fungerar för alla inblandade för en maskin av den här typen, konstaterar Henrik Lindgren, Vabeko.

Tillsammans med Niklas Sandström grundade Henrik Lindgren entreprenadföretaget Vabeko för fyra år sedan. Idag är de vd respektive ekonomichef på ett företag med 38 anställda och ett tiotal maskiner, varav alltså en (snart två) är helelektriska. 

– Det har varit vår vision i flera år att kunna erbjuda våra kunder en hållbar lösning och nu kan vi det. Vi har snart två maskiner i gång i ett projekt för Peab med Stockholms stad som slutbeställare. Men jag måste säga att vi har jobbat otroligt hårt för att få till det, för att visa marknaden vilka möjligheter som faktiskt finns.

Det är alltså en stark drivkraft inom företagets väggar som lett fram till satsningen på de två elektriska hjulgrävarna i form av konverterade Develon DX165WR. Priset är betydligt högre än för en konventionell maskin, men hur mycket maskinerna kostar är något som varken Vabeko eller säljarna Maskinia vill avslöja. Oavsett det faktiska priset är det dock helt klart att satsningen förutsätter en tydlig gemensam vilja inom företaget. 

– Det är en tung investering för oss och jag tror att vi i grunden behöver ändra vårt sätt att se på maskininvesteringar, reflekterar Henrik Lindgren. Till exempel kommer avskrivningstiden att bli betydligt längre för helelektriska maskiner, men ett facit är svårt att ha i dagsläget då vi är väldigt tidiga i detta. Men vi har otroligt bra kontakt med vår bank, som verkligen tror på oss och vår vision.

Att Vabeko valt att gå den här vägen handlar enligt Henrik Lindgren om att man har en vilja att sticka ut från mängden och inte vara en helt vanlig entreprenadfirma. 

– Vi vill visa att det faktiskt går att tänka nytt och hållbart och att göra förändringar. Frågan är bara om det är rätt i tiden att göra det just nu. Men vi litar på de internationella erfarenheterna från Neder-länderna och Norge. Båda länderna ligger före Sverige i utvecklingen mot eldrivna entreprenadmaskiner och visar tydligt att det är fullt möjligt.

–  Vi litar också på att tillverkarna har en väl fungerande produkt, som går att använda helt utan att göra avkall på funktionaliteten.

Henrik Lindgren bedömning av tidsläget får medhåll från Fredrik Holmquist, vd Maskinia och leverantör av de två hjulgrävarna. 

– De senaste tre-fyra månaderna har vi sett en explosion av intresse kring eldrivna maskiner, konstaterar han. Det kommer varje vecka nya krav på elektrifiering från beställare, det är kommuner som Göteborg, Borås, Linköping och flera stora projekt i Stockholm. Under 2024 kommer vi att leverera en eldriven maskin varje månad.

– Vi är på god väg mot fossilfrihet och i Sverige har vi verkligen möjlighet att erbjuda det tack vare att vi har en så stor andel grönt tillverkad el.

Hjulgrävaren som Maskinia levererade till Vabeko strax före jul är en av ett tiotal elmaskiner i företagets produktkatalog och konverterad till eldrift av nederländska Develon-importören Staad. Maskinias Anders Marklund berättar att maskinen har fått dieseltank, dieselmotor och motvikter utbytta mot nya komponenter, i övrigt är den helt lik sin dieseldrivna motsvarighet.

– Grävaren har nu en elmotor från Danfoss med en nominell effekt på 104 kW och ett batteri på 400 kWh. Batteriet är av typen LiFePO4, det vill säga ett batteri med litiumjärnfosfat, vilket anses vara en mycket säker batterityp, och är dessutom helt återvinningsbart. 

– Vid tester har maskinen arbetat med grävning under sju timmar och hjulats en timme och efter det finns fortfarande 25 procents kapacitet kvar i batteriet, fortsätter han. Det innebär att vi kan garantera att maskinen kan arbeta en hel arbetsdag utan behov av laddning. Med tillgång till växelström på 63 Ampère laddas batteriet fullt under natten, men det går också att snabbladda på drygt tre timmar.

För Henrik Lindgren och Vabeko är investeringen i två batteridrivna hjulgrävare en del av företagets resa mot framtiden. En resa man redan inlett genom att köra elbil och eldrivna servicefordon samt använda eldrivna paddor och handredskap. 

– Det är verkligen skithäftigt att vi kan få vara med och få in den här nya tekniken i Sverige, avslutar han.

Text: Sofia Barreng

Develon DX165WR Electric

Tillverkad av Develon, konverterad till elektrisk drift av Staad.

En elmotor på 104 kW för framdrivning och hydraulik.

Ett utbytbart batteri på 400 kWh, laddtid 3,3 till 9 timmar beroende på laddningstyp.

Beräknad driftstid 8–12 timmar vid normal belastning.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer