maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Idéerna som följer med från Paris till Stockholm

Det kommer att rulla upp maskiner och lösningar från Intermat till Svenska Maskinmässan. Men viktigast är kanske att kunskap om branschen flyttas mellan mässorna.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Liugong hade långt ifrån den största montern, men sannolikt flest besökare under dagarna. Intresset för det kinesiska el-undret som förväntas (befaras) är stort. Kina är ledande på elmaskiner – och Liugong ledande i Kina. Foto: Micael Appelgren

Det har hänt något med maskinmässorna ute i Europa. På ytan ser allt nästan ut som vanligt, men tittar man runt lite upptäcker man saker som inte tidigare gick att se. Dels ser besökarna annorlunda ut – som förenklat skulle kunna beskrivas som ”fler kostymer” och färre flanellskjortor. Mellan utställarnas montrar kan det dyka upp ytor som är till för utbildning och rekrytering, eller ytor för samtal om business i stort och där deltar också högt uppsatta beslutsfattare. Vi såg detta på Samoter i Verona, och vi såg det ännu tydligare på Intermat i Paris. Bäst kanske Volvo CE:s frankrikechef Davy Guillemard kan beskriva detta:

– Branschen jobbar mer tillsammans nu, tillsammans med mässan och deltar i planeringen. Tillverkare och leverantörer och att få till Intermat som vi vill har tagit fyra år. Vi vill se fokus på innovation och på fossilfria lösningar, för det är där utmaningarna ligger. Och rekrytering till branschen. Även byggentreprenörernas organisationer och uthyrarna har varit med i detta arbete, säger Guillemard, som också är ordförande i SEIMAT, som är de franska maskintillverkarna och leverantörernas branschorganisation.

Bakgrunden är i det stora hela lagkrav från EU. Detta i kombination med att medlemsländerna inser att det är just utbyggnaden av infrastruktur som kommer att bli avgörande om EU ska kunna behålla konkurrenskraften när nu det kinesiska näringslivet, tillverkare och byggföretag, agerar alltmer aggressivt och med stort självförtroende.

Detta gick också tydligt att uppleva bokstavligen på Intermat. Om det för 15 år sedan smög runt aktörer från Kina med kamera i de europeiska tillverkarnas montrar, så var det faktiskt tvärt om i år. Tidningen Maskinentreprenören som i dagsläget känner igen de flesta tekniska cheferna på det stora tillverkarna i Europa, kunde se flertalet av dessa nosa runt i kinesiska montrarna med mobilkameran igång. Vissa togs sig även in på Liugongs presskonferens för att ”tjuvlyssna” på vad som där proklamerades.

Och det gjorde dom rätt i – för det är ett helt annat språk som nu hörs från de kinesiska tillverkarna. Zeng Guang’an, ordförande för Liugong Group Corp, dök upp på Intermat och höll själv i stora delar av presskonferensen. Zeng Guang’an är omskriven i Kina och togs emot som en rockstjärna av de kinesiska deltagarna som ville fotografera honom.

– Kina är ledande när det gäller elektrifiering av anläggningsmaskiner i världen, och vi Liugong är ledande i Kina. Vi tog sikte på parisavtalet 2015 och vi ser nu att vår export till Europa har ökat med 70 procent. Men Kina är den största marknaden fortfarande. Men vi vill bli världsledande på elektriska maskiner nu och det vi visar upp på Intermat är stort, och vi kan lova ännu mer till Bauma nästa år, sa Zeng Guang’an, och drog ner applåder.

Det är inte bara luft i orden. Många konkurrerande tillverkare sneglar med viss oro på Liugong just nu. Priserna på kinesiska batterier rasar betänkligt och med 3 500 maskiner sålda finns det data som visar att livscykelkostnaderna är bättre för vissa maskiner än motsvarande dieseldrivna. Eller som analytikerna på Off-Highway Research uttrycker saken:

– Liugong har varit väldigt smarta. Dom har utvecklat tekniken mot arbetsplatser där det går bäst och inte tittat på vilka maskiner som är enklast att elektrifiera. Hjullastare som till exempel går i krossanläggningar, eller olika industrier, fungerar utmärkt just där, och där finns det laddningsmöjligheter. Och vi ser nu att priserna i Kina, på dessa maskiner, nästa närmar sig kostnaderna för motsvarande dieselmaskiner, säger Chris Sleight, som är vd för Off-Highway Research. 

Volvochefen i Frankrike ser lite orolig ut också, men anser att de europeiska tillverkarna ändå har de starkaste korten fortfarande.

– För att lyckas måste man också ha hela logistiken med service och underhåll, och att få rätt maskin till rätt jobb, och rätt kompetens. Det handlar inte bara om att sälja maskiner, säger Davy  Guillemard.

Men det kommer snart bli dags att syna kinesernas kort på riktigt. Dom bygger ut sin organisation rekordfort och finns redan i 170 länder och Zeng Guang’an säger att man vill bli 10 största globala tillverkaren i världen om tre år. 

Allt detta kommer besökarna på Svenska Maskinmässan också kunna få en smak av på Solvalla.

Text: Micael Appelgren

Intermat

Intermat hålls vart tredje år i april i Paris– Nord Villepinte där mässhallarna ligger. 2024 var 1 065 utställare på plats, och antalet besökare var 127 500. Över 60 procent av utställarna var internationella, och 21 procent av besökarna (130 olika länder). Mässan identifierar sig inte längre som en maskinmässa utan som en mässa för ny teknik och ”lösningar” för bygg- och anläggningsbranschen.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer