Implenias uppdrag avser utförandet av en 1,6 kilometer lång tunneln genom Fäboberget och Ersmarksberget i Umeå för att mynna ut strax väster om väg 364. Ersmarkstunneln är en del av Norrbotniabanans sträcka mellan Umeå godsbangård och Dåva och kommer initialt att göras enkelspårig men förbereds för att rymma dubbelspår i framtiden.
Övergripande inkluderar projektet en komplett tunnel med servicetunnel, betongkonstruktioner, VA, dränmattor samt färdigställande av servicevägar och uppställningsplaner. Kontraktssumman överstiger 400 miljoner kronor.
Vi är mycket stolta över att ha blivit utvalda att genomföra projektet i Ersmarksberget. Detta betyder att Implenia återvänder tillbaka till norr och denna gång ska vi stanna permanent. Vi ser också fram emot ett lika gott samarbete som vi har i våra andra projekt med Trafikverket", säger Jiri T. Englén, vd för Implenia Sverige AB.
Målsättningen är att första sprängningarna kommer att ske under första halvan av barmarksäsongen.
- Att vi nu är i hamn med upphandlingen innebär att arbetet kan fortskrida framåt. Tillstånds- och upphandlingsprocessen har varit omfattande och det känns väldigt bra att vi nu har en entreprenör klar och kan påbörja tunneldrivningen. Jag ser fram emot att vi nu kan gå in i nästa fas av projektet, säger Erik Storvall, projektledare vid Trafikverket.